این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
انرژی ایران
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بـررسی وضعیت برنامه درسی کشورهای پیشرفته از منظر توجه به منابع انرژیهای پاک و تجدیدپذیر به منظور ارائه راهکارهای پیشنهادی در نظام آموزش و پرورش ایــران
چکیده فارسی مقاله
در تحقیق پیش رو، هدف آن است تا با بررسی وضعیت درسی کشورهای پیشرفته و تجزیه و تحلیل محتوای آنها، میزان توجه به موضوع آموزش انرژیهای پاک وتجدیدپذیر روشن گردیده و بر اساس آن راهکارهای پیشنهادی برای نظام آموزش و پرورش ایران ارائه گردد. روش مورد استفاده، تحلیل محتوا از نوع کمی بوده است. جامعه آماری کتابهای درسی مرتبط با موضوع تحقیق در مجتمع تطبیقی بین المللی تهران در سال تحصیلی 91–90 است که بدین منظور 24عنوان از کتابهای درسی این مجتمع در دوره های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را شامل می شود. این بررسی با استفاده از ابزار فهرست وارسی تحلیل محتوا که دارای 25 نوع از پنج منبع انرژیهای پاک وتجدیدپذیر استخراج شده، انجام پذیرفت وهمچنین از پایایی 90 درصد برخوردار بوده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از میان کتابهای مورد بررسی در مجتمع تطبیقی بین المللی تهران، در مجموع، بیشترین میزان توجه به امرآموزش انواع انرژیهای پاک وتجدیدپذیردر کتاب فیزیک سوم راهنمایی و کمترین توجه در علوم اول ابتدایی، همچنین در میان پایه های تحصیلی بیشترین توجه در پایه سوم راهنمایی و کمترین توجه در پایه اول ابتدایی صورت گرفته است. از سوی دیگر، با تفکیک ساختاری محتوای کتابهای درسی مشاهده شد که بیشترین توجه در قالب تصویر و کمترین توجه به سایر موارد ارائه گردیده است. از میان منابع مختلف انرژیهای پاک وتجدیدپذیر، بیشترین توجه به منبع انرژی خورشیدی و کمترین توجه به منبع انرژی زمین گرمایی صورت گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی، کشورهای پیشرفته، انرژیهای پاک وتجدید پذیر
عنوان انگلیسی
Investigation on developing countries curriculum concerning clean &renewable energy resources & their applied work pattern
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of present study is to evaluate & analyze the Developed Countries content curriculum and estimate their attentions on teaching the Clean & Renewable Energies, in order to offer solutions for Iran educational system. Method which is used , is content analysis, quantitative type. Statistical population consisted of books related to the topic in Tehran International Comparative Complex at 2013-2012. In order to do this 25 text books in that Center were examined , of course in 3 different levels ,Primary, Secondary & High schools. By the use of content analysis check list 25 type from 5sources of the Clean & Renewable Energies impotency were extracted of course with 90 percent reliability. All the data estimated by SPSS statistical software, as well as, descriptive-inferential method, analyzed. Findings indicate that among those investigated text book in Tehran International Comparative Research Complex the most attentions were paid to the Clean & Renewable Energies belonged to the physic textbook of 3rd level of secondary school & least belonged to first grade Science textbook. Also, by the structural deviation of textbooks content can be seen the 30/3 percent resolution in the form of context, 39/4 percent in the form of fig. & 24/24 percent in the form of group class activities and the rest, respectively in the form of Home assignments & exercise and so forth represented. Among the various sources of the Clean & Renewable Energies the most attention were given to Solar Energy & the least to Geothermal. Ultimately, the achieved chi-square show the significant differences between the various sources of the Clean & Renewable Energies in textbooks content. At the end dealt to the main aim of this study & nine-step guidelines for implementing in Iran education system offered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بتول طیبی | batoul tayyebi
سیدمحمد شبیری | mohammad shobeyri
محمدهاشم رضایی | mohammad hashem rezaie
نشانی اینترنتی
http://www.necjournals.ir/browse.php?a_code=A-10-1-54&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدل های برنامه ریزی انرژی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات