این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
انرژی ایران، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مدل سازی و بررسی پارامتریک سیستم ترکیبی پیل سوختی اکسید جامد و میکروتوربین گازی
چکیده فارسی مقاله برای بهبود عملکرد و افزایش بازده میکروتوربین‌های گازی می توان آنها را با پیل سوختی اکسید جامد (SOFC) که دمای عملکردی بالایی دارد، ترکیب نمود. در این مقاله، مدل یک سیستم ترکیبی میکروتوربین گازی و پیل سوختی اکسید جامد ارائه شده است. ظرفیت پیل سوختی نقش موثری در راندمان کلی سیستم ترکیبی دارد. به همین دلیل، اثر تعداد سلول های پیل سوختی اکسید جامد در نظر گرفته شده (ظرفیت پیل سوختی)، بر عملکرد سیستم ترکیبی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین این مقاله اثر سایر پارامترهای مهم و کلیدی را در سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختی اکسید جامد و میکروتوربین گازی مورد ارزیابی قرار می دهد. بررسی و ارزیابی اثر پارامترهای کلیدی این سیستم، در حضور قید محدود کننده دمای گازهای ورودی به میکروتوربین، انجام می‌شود. نتایج نشان می دهد که با افزایش ظرفیت پیل سوختی در سیستم ترکیبی، راندمان کل این سیستم در ابتدا افزایش می‌یابد، اما با افزایش بیشتر ظرفیت پیل سوختی، آهنگ افزایش بازده کل سیستم کمتر خواهد بود. همچنین با افزایش ظرفیت پیل سوختی، دمای گازهای خروجی از پیل افزایش یافته و در نهایت، موجب افزایش دمای گازهای ورودی به میکروتوربین ((TIT می شود. در انتها، تأثیر استفاده از گازهای خروجی از میکروتوربین برای پیش گرمایش سوخت و هوای ورودی به پیل سوختی مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج نشان می‌دهد که اعمال مدیریت حرارت بر سیستم و بازیافت حرارت می تواند بازده کلی سیستم ترکیبی را تا 17.8 درصد افزایش دهد. به این ترتیب، نتایج این پژوهش می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را برای مطالعه سیستم ترکیبی پیل سوختی اکسید جامد- میکروتوربین گازی فراهم‌آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Modeling and parametric study of Solid oxide fuel cell-Micro gas turbine hybrid system
چکیده انگلیسی مقاله In order to improve the performance and increase of Micro Gas Turbine (MGT) efficiency, it can be combined with Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) which is has high operating temperature. In this paper, the model of solid oxide fuel cell -micro gas turbine hybrid power system is presented. SOFC capacity has significant influence on the electrical efficiency of hybrid power system. Therefore, the effect of SOFC cell number (capacity) on the hybrid system performance is investigated. Also, this paper studies the effect of other key parameters in SOFC-MGT hybrid system. The investigation rules of main parameters of SOFC-MGT hybrid system with considering the turbine inlet temperature (TIT) of MGT as a constraint condition, are presented. The results show firstly, with increase of SOFC capacity, hybrid system efficiency increases. While, by the more increase of SOFC capacity, the efficiency increase rate is decreasing. Also, by increase of SOFC capacity, temperature of exhaust gases from SOFC increases that cause to increase of turbine inlet temperature (TIT). At the end, the effect of using exhausts gases from MGT for preheating entrance fuel and air to SOFC is surveyed. Results show the application of system heat management and heat recovery can increase the electrical hybrid system efficiency to 17.8%. The achievements earned from this paper can supply the valuable information for further study on SOFC-MGT hybrid system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عاطفه بهزادی فروغ | atefeh behzadi


رامین روشندل | ramin roshandel



نشانی اینترنتی http://www.necjournals.ir/browse.php?a_code=A-10-1-41&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدل های برنامه ریزی انرژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات