این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
انرژی ایران
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی اثر شرایط عملکردی بر مکانیزمهای خرابی در پیل سوختی پلیمری
چکیده فارسی مقاله
افت عملکرد یکی از محدودیتهای عمده در کاربردهای عملی پیلهای سوختی غشاء پلیمری میباشد. عملکرد پیل سوختی غشاء پلیمری تحت تاثیر عوامل گوناگونی از جمله طراحی پیل سوختی، مونتاژ، خرابی مواد، شرایط عملکردی و ناخالصیها یا آلوده کنندهها میباشد. با اینکه افت عملکرد در پیل های سوختی غیر قابل اجتناب است، اما میزان این افتها(از طریق درک جامعی از مکانیسمهای ایجاد خرابی در پیلهای سوختی) قابل کمینه شدن است. در کار حاضر، پیل سوختی تک سلولی مورد مطالعه قرار گرفته است. غشاء و لایه کاتالیستی ( الکترودهای آند و کاتد) به عنوان اجزاء مهمی که تحت تاثیر خرابی هستند، در نظر گرفته شده است. مدل بکار گرفته شده در این کار، خرابی لایههای مذکور ( خرابی پلاتین در لایه کاتالیستی، نازک شدن و خشک شدن غشاء) را به طور مداوم، در طول عمر پیل سوختی نشان میدهد. هدف این مقاله بررسی تاثیر شرایط عملکردی پیل سوختی بر روی افت عملکرد سیستم و نرخ خرابی میباشد، با اعمال مدل توسعه یافته برروی یک مورد خاص، نتایج ارائه و تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهند که در دما و فشار بالا و رطوبت میانی، مکانیسمهای خرابی نرخ رشد بیشتری دارند و بر روی دوام و پایداری پیل سوختی تاثیرگذارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Impact of Operational Conditions on Degradation Mechanisms in Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cells
چکیده انگلیسی مقاله
Performance degradation remains as one of the primary limitations for practical applications of proton exchange membrane (PEM) fuel cells. The performance of a PEM fuel cell stack is affected by many internal and external factors, such as fuel cell design and assembly, degradation of materials, operational conditions, and impurities or contaminants. Performance degradation is unavoidable, but the degradation rate can be minimized through a comprehensive understanding of degradation and failure mechanisms. In present work, a single PEM fuel cell is investigated. Membrane and catalyst layers (anode and cathode electrodes) are considered as the critical components that affect the degradation of the cell. The model used in this work, diagnosis degradation of those layers (platinum degradation in catalyst layers and membrane thinning and dehydration in polymer membrane) and demonstrate degradations continuously, during fuel cell life time. The aim of this paper is to investigate the impact of operational condition of a single PEM fuel cell on the system performance, afterwards developed model applied to a case study and results are presented. Results indicate, at high temperature and pressure, and low humidity degradation mechanisms accelerated, these faulty conditions are amongst the most critical for fuel cell durability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ترنم پرهیزگار |
رامین روشندل |
امیرعباس طهماسبی |
نشانی اینترنتی
http://www.necjournals.ir/browse.php?a_code=A-10-1-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدل های برنامه ریزی انرژی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات