این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جنوب، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۶۱-۶۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش بهداشت بلوغ جسمی بر رفتارهای بهداشتی دختران مدارس راهنمایی دولتی شهر چابهار
چکیده فارسی مقاله زمینه: شناخت و آگاهی در مورد اصول بهداشت دوران بلوغ، دلایل و علل بروز تغییرات خاص دوران بلوغ و نیز آشنایی با خطرات تهدیدکننده سلامتی خاص این دوران، سبب پیشگیری از بسیاری از مشکلات نوجوانان می شود. هدف این پژوهش بررسی تایید اثرگذاری آموزش بهداشت بر رفتارهای بهداشتی دختران مدارس راهنمایی شهرستان چابهار بود. مواد و روش‌ها: دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی چابهار در دو گروه شاهد و مورد (هر کدام 40 دانش آموز)، با ابزار پرسشنامه، مورد آزمون آگاهی، نگرش و عملکرد قرار گرفتند. برنامه آموزشی با استفاده از روش های چهره به چهره و بحث و گفتگو درمانی طیّ 12 جلسه آموزشی برای دانش آموزان گروه آزمون ارائه گردید. یافته‌ها: گروه مورد و شاهد از نظر متغیرهای دموگرافیک و اقتصادی همسان بوده و اختلاف معنی داری بین آنها مشاهده نگردید. در گروه مورد، میزان آگاهی، نگرش و عملکرد بهداشتی دانش آموزان بعد از آموزش، افزایش مشاهده شد (0001/0 > P)؛ اما در گروه شاهد، در میزان آگاهی، نگرش و عملکرد آنها در این آزمون، تفاوتی معنی دار بدست نیامد. نتیجه گیری: آموزش بهداشت در افزایش میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دختران نسبت به بهداشت بلوغ تأثیر چشمگیری دارد؛ از این رو، آموزش بلوغ، جهت اصلاح رفتارهای بهداشتی دختران در دوران بلوغ، می بایست مورد تأکید قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بلوغ، آموزش، بهداشت، دختران

عنوان انگلیسی Effects of puberty health education on health behavior of secondary school girl students in Chabahar city
چکیده انگلیسی مقاله Background: Knowledge and awareness about puberty health concepts, reasons and causes of specific changes in puberty period and familiarity with related health risk factors can prevent many youth problems. The present quasi-experimental study was performed to survey the effects of puberty health education on health behavior of secondary school girl students of Chabahar. Methods: The girl students of the third year of a secondary school in Chabahar were divided into experimental and control group (each consisting 40 students). A questionnaire was used to assess the subjects’ knowledge, attitude and practice, concerning puberty health concepts. An educational program in 12 training sessions was performed for the experimental group. Results: The experimental and control groups were similar in demographic variables and economic condition. There was a significant increase in the experimental group’s knowledge, attitude and practice scores concerning health behavior (p< 0.0001). Conclusion: An appropriate educational program significantly improves girls’ knowledge, attitude and practice about puberty health. Therefore, more emphasis should be placed on the health education program to improve girls’ healthy behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله puberty, education, health, girls

نویسندگان مقاله لیلا قهرمانی | leila ghahremani
شیراز، کوی زهرا, دانشکده بهداشت و تغذیه، گروه بهداشت عمومی

علیرضا حیدرنیا | alireza heydarnia
medicine school
دانشکده پزشکی

غلامرضا بابایی | gholamreza babaie


میهن نظری | mihan nazary



نشانی اینترنتی http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-133&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات