این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جنوب، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۷۶-۸۴

عنوان فارسی چگونگی مدیریت زمان مطالعه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال ۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله زمینه: یکی از استراتژی هایی که توسط مشاورین برای کاهش استرس در زمان تحصیلات دانشگاهی توصیه می شود مدیریت زمان مطالعه می باشد. توانایی مدیریت زمان مطالعه علاوه بر کاستن از استرس، پیامدهای مثبت دیگری را نیز به دنبال دارد، که می توان به ارتقاء عملکرد مراکز دانشگاهی، ارتقاء سطح سلامت و توانایی فرآیند حل مسئله دانشجویان اشاره نمود. مواد و روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی، 300 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه علوم پزشکی کرمان به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه شامل گزینه هایی در خصوص نحوه مدیریت زمان مطالعه در طول یک ترم تحصیلی بود و حیطه های مدیریت زمان مانند برنامه ریزی، اولویت بندی و تخمین زمان مورد نیاز برای مطالعه، فهرست کردن فعالیت های انجام شده و تعیین اهداف، مورد بررسی قرار گرفتند. انتخاب گزینه بر اساس مقیاس لیکرت صورت گرفت. یافته‌ها: بین رشته تحصیلی و مدت زمان مطالعه در روز اختلاف معناداری بدست آمد (004/0=P). مقایسه نمرات مدیریت زمان نیز نشان داد که میانگین نمره دانشجویان پزشکی با 8/12± 5/67 بالاترین و دانشجویان کارشناسی با 1/15±1/61 کمترین نمره را به خود اختصاص داده اند. آزمون آنوا اختلاف معناداری بین رشته های مختلف از نظر مدیریت زمان نشان نداد. همچنین نتایج نشان داد که 186 نفر از دانشجویان (62 درصد) با توجه به شرایط و گاهی اوقات و فقط 48 نفر (16 درصد) همیشه در طول ترم تحصیلی، زمان مطالعه خود را مدیریت می کرده اند. در مقایسه با سایر رشته ها، دانشجویان پزشکی (2/26 درصد) بیشتر زمان مطالعه خود را دائم مدیریت می‎کردند. ارتباطی بین رشته های مختلف تحصیلی با چگونگی مدیریت زمان مشاهده نگردید. نتیجه گیری: اغلب دانشجویان در طول ترم تحصیلی برنامه مدونی برای مدیریت زمان مطالعه خود ندارند. بنابر این لازم است اهمیت مهارت مدیریت زمان را با تأکید بیشتری به دانشجویان آموزش داد تا مهارت و نگرش در مورد لزوم عملکرد مدیریت زمان در آن ها نهادینه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت زمان، مطالعه، دانشجویان، علوم پزشکی

عنوان انگلیسی The pattern of time management in college students of Kerman University of Medical Sciences in the year 2006
چکیده انگلیسی مقاله Background: One potential coping strategy frequently offered by university counseling services is time management for studying. Besides stress relief, time management skills will positively influence key outcomes such as academic performance, problem-solving ability, and health. Thus, it is necessary to investigate how college students manage their timing for studying. The aim of the present study was to assess the pattern of college students' time management in Kerman University of Medical Sciences. Methods: This cross-sectional study was conducted on 300 students who were selected by stratified random sampling method among students of Kerman University of Medical Sciences. Information about how students managed their study time during their educational course was collected using a questionnaire which consisted time management stages such as planning, prioritizing, time allocation, listing all study-related tasks and goal setting. Study time management was measured according to Likert scale in range of “never” to “always”. Results: There was a significant difference between the course of study and the mean of study duration (p< 0.004). Mean scores of the study time management showed that the medical students (mean=67.5 ±12.87) had the highest scores and the bachelor students (mean= 61.1±15.1) had the lowest scores, but the ANOVA test did not show any significant difference between the mean scores of study time management and the course of study (p=0.07). The majority of students (186 persons=62%) “occasionally” and only 48 persons (16%) “always” were managing their study time. A total of 26.2% of medical students always managed their study time, and in this criterion they had the highest scores in comparison with others. There was no significant difference between the course of study and the pattern of study management (p< 0.05). Conclusion: Most of the students of medical sciences have no scheduled programming for their study time management. So it is necessary to teach time management programming to the college students to internalize the necessity of time management attitudes and behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله time management, study, students, medical sciences

نویسندگان مقاله علی راوری | ali ravari


فاطمه الحانی | fatemeh alhani
تهران،بزرگراه جلال آل احمد، دانشگاه تر بیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی صندوق پستی 331–14115

منیره انوشه | monireh anoosheh
medicine school
دانشکده پزشکی

طیبه میزایی خلیل آبادی | tayebeh mirzaie khalilabadi



نشانی اینترنتی http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-135&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات