این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
انرژی ایران، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۶۱-۷۲

عنوان فارسی تاثیر ترکیبات گازهای طبیعی موجود در ایران بر عملکرد و آلایندگی موتور گازسوز ۱۳۵Ti
چکیده فارسی مقاله با توجه به منابع سرشار و سودمند سوخت گاز طبیعی در ایران و شرایط جایگزینی مناسب، گاز طبیعی سوخت جانشین موتورهای درونسوز شده است. این مقاله به مدلسازی عددی سوخت گاز طبیعی پنج حوزه متفاوت در ایران از نظر عملکرد و آلایندگی آلاینده در یک موتور اشتعال جرقه ای صد در صد گازسوز می پردازد. اغلب تحقیقات انجام شده برای گاز سوز نمودن خودروها و تمام نرم افزارهای مهندسی موجود، گاز طبیعی را که قسمت عمده آن متان است متان خالص فرض نموده و سایر ترکیبات گاز طبیعی نادیده گرفته می شوند، در حالی که در مقاله حاضر گاز طبیعی به صورت یک مخلوط گازی لحاظ شده است. برای مدلسازی احتراق مخلوطهای گاز طبیعی از مدل دو منطقه ای استفاده شده و موتور به صورت سیکل بسته است. سایر تحقیقات انجام شده در این مقاله عبارت از بررسی و محاسبه دمای شعله آدیاباتیک و عدد اکتان حوزه های گازی ایران است. برای محاسبه دمای شعله آدیاباتیک از مدل احتراق تک منطقه ای استفاده شده و احتراق در موتور در نظر گرفته نمی شود. مقایسه نتایج تحقیق حاضر با نتایج عملی دیگری که تا کنون در این زمینه انجام شده است تطابق خوبی را نشان می دهند نتایج تحقیق حاضر نشان می دهند که احتراق حوزه گاز ورودی تهران باعث ایجاد بالاترین آلاینده اکسید ازت می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Iran Natural Gas Components On Performance and Pollution of 135 TI Engine
چکیده انگلیسی مقاله Regarding the availability and enormous amount of natural gas in Iran and as a suitable substitute, it has become an alternative fuel for running internal combustion engines. In this paper five different composition of Iranian natural gas from the pollution and performance point of view in dedicated (100% CNG) engine, namely 135Ti are studied. It should be noted that in all other investigations the pure methane has been applied. While, in the current work a multi-component gas mixture was employed. Two zone combustion model has been developed for obtaining the amount and properties of the combustion products and pollutants including The other investigation in this thesis includes the calculation of adiabatic flame temperature for Iranian natural gases using a single zone model. In the next step, optimized gas components are utilized as a fuel for mentioned engine. The computational results based on this model are compared with the ones obtained by experiment, In which good agreement would exist.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آیدین زرگر | a zargar
mechanical engineering university of tabriz
کارشناس ارشد مهندس مکانیک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

سید اسماعیل رضوی | s a razavi
mechanical engineering university of tabriz
استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

وهاب پیروزپناه | v piroz panah
mechanical engineering university of tabriz
استاد گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://www.necjournals.ir/browse.php?a_code=A-10-2-33&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدل های برنامه ریزی انرژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات