این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
طب جنوب
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۳۴-۱۴۲
عنوان فارسی
تأثیر آموزش بر بهبود تحمل رژیم آهنزدایی دفروکسامین زیر پوستی در بیماران تالاسمی شدید
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خط اول آهن زدایی در بتا تالاسمی ماژور تزریق دفروکسامین زیر پوستی روزانه با استفاده از پمپ است. میزان تحمل بیماران نسبت به این رژیم درمانی متغیر است. هدف این مطالعه بهبود تحمل بیماران با رویکرد شناختی، با استفاده از آموزش بیماران و والدین بود. مواد و روشها: در یک مطالعه مورد– شاهدی، تعداد 87 بیمار مبتلا به تالاسمی شدید در بخش تالاسمی مرکز آموزشی درمانی فاطمه زهرا (س) بوشهر از تیرماه لغایت مهر 1380 مورد بررسی قرار گرفتند. 38 بیمار (50 درصد پسر و 50 درصد دختر) در گروه آموزش و 40 بیمار (65 درصد پسر و 35 درصد دختر) در گروه شاهد به صورت تصادفی تقسیم شدند. آموزش شامل سخنرانی و آموزش عملی تزریق دسفرال بود. پرسشنامه با روش مصاحبه حضوری تکمیل شد. میزان استفاده از دسفرال، کارکرد پمپ، عوارض جانبی و سطح آگاهی بیماران و والدین آنها و سطح سرمی فریتین در ابتدا و انتهای بررسی مقایسه شدند. سطح آگاهی بلافاصه بعد از جلسه آموزش نیز ارزیابی شد. یافتهها: متوسط سن گروه آموزش 6/14 سال و گروه شاهد 13 سال بود. دو گروه از نظر سن، وزن و توزیع جنسی مشابه بودند (05/0P>). در انتهای بررسی میزان آگاهی در هر دو گروه بهبود قابل توجه نداشت (05/0P>) امّا در گروه آموزش تعداد بیمارانی که حداقل 5 روز در هفته از دسفرال استفاده میکردند، به طور قابل توجهی بیشتر شد (01/0P<) و احساس درد در محل تزریق، قرمزی، خارش و ورم به طور قابل توجهی کمتر گزارش شد (01/0P). هر دو گروه، کارکرد بهتر پمپ را در انتهای بررسی گزارش کردند (001/0P). نتیجهگیری: رویکرد شناختی باعث بهبود نسبی در تحمل رژیم درمانی با دسفرال شد. آموزش به صورت سخنرانی اگر چه در افزایش سطح آگاهی بیماران و والدین کمک زیادی نکرد، اما آموزش عملی به همراه سخنرانی توانست در بهبود کار با دستگاه پمپ و کم کردن عوارض موضعی تأثیر قابل توجهی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تالاسمی ماژور، دفروکسامین، تحمل دارویی، آموزش
عنوان انگلیسی
Improving adherence with deferoxamine regimen in thalassemia major using education
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Subcutaneous deferoxamine is the first line for management of iron overload in thalassemia major. There is a wide deferoxamine adherence variation in patients with thalassemia major. In order to assess the effect of education on patients and their parents, a cognitive approach was used. Methods: In a randomized control trial, 78 consecutive patients with thalassemia major were randomly divided into educational (38 cases, 50% male and 50% female) and control (40 cases, 65% male and 35% female) groups. Oral and practical education sessions for deferoxamine injection were planned. Deferoxamine usage, pump function, side effects, knowledge levels of the patients and their parents, and ferritin serum levels were assessed before and after the trail. The knowledge was also evaluated promptly after educational sessions. Results: the mean age of experimental and control groups were 14.6 and 13.0 years, respectively. There was no significant difference in age, sex and weight (P>0.05) at the end of the study, there was no significant change in the level of knowledge in both groups however, the patients who used deferoxamine at least 5 times a week were increased in the experimental group (P< 0.05). Pain, irritation, redness and edema at local injection sites were reported lesser by experimental subjects after education (P< 0.01), but the frequency of these local complications did not change in the control group (P>0.05). Both groups reported improvement in pump function (P>0.001). Conclusion: A cognitive approach had relatively significant effect on deferoxamine adherence. However, educational sessions had not dramatic change in knowledge levels of the patients and their parents, but oral and practical education produced a significant change in decreasing local side effects of subcutaneous deferoxamine in thalassemia major.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
thalassemia major, deferoxamine, drug adherence, education
نویسندگان مقاله
غلامرضا پولادفر | gholamreza pouladfar
بوشهر، خیابان معلم، دانشگاه علوم پزشکی، مدیریت پژوهشی، تلفن 2528587-0771، ص.پ 3631
ماندانا مویدفرد | mandana moaiedfard
نشانی اینترنتی
http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-67&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات