این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جنوب، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۷۸-۱۸۶

عنوان فارسی اثر آموزش "خطرات محیطی بر سلامت" بر میزان آگاهی دانش‎آموزان ابتدایی شهر بوشهر
چکیده فارسی مقاله زمینه: بیش از یک چهارم بیماری‎ها در سطح جهان در اثر عوامل خطرات محیطی ایجاد می‎شوند. اثرات خطرات محیطی بر سلامت کودکان چند‎گانه می‎باشد و همکاری معلمان، والدین، مسئولین سلامت جامعه و دانش‎آموزان را برای کاهش خطرات و ارتقاء سلامت می‎طلبد. مواد و روش‎ها: تعداد 18 دبستان شهر بوشهر بصورت خوشه‎ای انتخاب و پس از تعیین موضوعات خطرات محیطی بر اساس بررسی پیام‎های آموزشی موجود در کتب درسی و در نظر داشتن شرایط بومی منطقه، در مرحله نخست، دانش‎آموزان کلاس‌های سوم و چهارم ابتدایی، اطلاعات خود را در زمینه‎های فوق بصورت پوستر ارائه دادند، پوسترها بر اساس مفاهیم نقاشی و بهداشتی زیر نظر متخصصان، تعیین روایی و وزن‎دهی شدند و بر اساس این داده‎ها، بوکلت آموزشی خطرات محیطی طراحی و در اختیار معلمان همان مدارس جهت تدریس طی 6 هفته قرار گرفت. پس از آموزش، دوباره دانش آموزان اطلاعات خود را به صورت پوستر ارائه دادند و همانند مرحله نخست توسط متخصصان مربوطه نمره‎دهی شدند. یافته‎ها: میانگین نمره دانش‎آموزان بعد از مداخله نسبت به قبل افزایش معنی داری را نشان داد. نمره آگاهی کلّی و درصد تغییرات این نمره در دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر بود. نمره آگاهی کلّی دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان قبل و بعد از مداخله با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند. نتیجه‎گیری: آموزش بوکلت خطرات محیطی توسط معلمان به دانش آموزان موجب ارتقاء سطح آگاهی آنها در زمینه خطرات محیطی بر سلامت شد. پیشنهاد می‎گردد به دلیل اهمیت زیاد خطرات محیطی، کتابچه آموزشی مربوطه بصورت مکمل دروس دانش آموزان ابتدایی به دقت طراحی، تدوین و آموزش داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خطرات محیطی، بهداشت محیط، دانش آموزان، محیط زیست

عنوان انگلیسی The effect of education on the knowledge of environmental threats on health in students of elementary schools in Bushehr port
چکیده انگلیسی مقاله Background: More than one fourth of diseases around the world are caused by environmental threats. These threats have multifactorial effects on children's health. So, it needs collaboration between teachers, parents, students, and public health authorities to decrease them and improve health. Methods: A total of 18 primary schools were selected using random cluster sampling. After a need assessment analysis about environmental threads, the 3rd and 4th degree students of selected primary schools were invited to draw posters about air pollution, water sanitation, food contamination, natural disaster, solid waste pollution, and sea and beach pollution. Then, a booklet based on the initial need assessment about environmental threads was designed and used for a six weeks educational course. The students drew a second poster after the educational course taught by their teachers. The posters were scored for technical aspects and health concepts by independent examiners. Results: The mean score of students' knowledge about environmental threads increased after intervention (P< 0.05). There was no difference between 4th graders and 5th graders, but girls showed a higher score than boys. Conclusion: In primary schools, booklet-based education was effective in promotion of the students' knowledge about environmental threads on health. Therefore, a booklet-based education, designed according to local need assessments, is recommended as a complementary education in primary schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم روانی پور | maryam ravanipour
بوشهر، خیابان معلم، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشکده پرستاری مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

معصومه روانی پور | masoomeh ravanipour


علیرضا سلطانیان | alireza soltanian


حمیدرضا رصافیانی | hamidreza rasafiani


داریوش رنجبر | darush ranjbar



نشانی اینترنتی http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-74&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات