این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
طب جنوب
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۴۷-۱۵۳
عنوان فارسی
مقایسه تأثیر آموزش توسط معلمان با کادر بهداشتی برآگاهی دانش آموزان نسبت به ایدز
چکیده فارسی مقاله
ایدز یک مشکل جهانی است که در ایران نیز در حال گسترش است. مبتلایان به ایدز در کشور ما اکنون به 5780 نفر رسیده اند که بیشترین شیوع را در گروه سنی 20 الی 40 سال مشاهده می شود . یکی از روشهای مؤثر جهت کنترل ایدز پیشگیری است و آموزش بهداشت اولین قدم در پیشگیری و دادن آگاهی اولین قدم در آموزش بهداشت است. با وجود آنکهآموزش به نوجوانان و جوانان در مدارس ، شیوه ای مطلوب به نظر می رسد ولی تا کنون مطالعه ای در کشور ما در مورد این موضوع که آموزش توسط چه کسانی ارائه شود تا تأثیر بیشتری داشته باشد ، انجام نشده است . هدف از این تحقیق مقایسه تأثیر آموزش ایدز توسط معلمان با کادر بهداشتی است . از این رو 684 دانش آموز سال اول دبیرستان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند و در کلاسهای جداگانه، توسط معلمان یا کادر بهداشتی تحت آموزش درباره ایدز به روش سخنرانی قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که متوسط میزان آگاهی دانش آموزان در مورد بیماری ایدر قبل از مداخله در دختران 68/16 و در پسران 52/15 بوده است که افزایش میزان آگاهی در هر دو جنس پس از آموزش بصورت معنی داری افزایش نشان می داد . میزان افزایش آگاهی دختران در گروهی که توسط معلمان آموزش دیده بودند 1/1 و در گروهی که توسط کادر بهداشتی آموزش دیده بودند 8/1 بود ( 05/0 P> ) . اما در پسران در گروهی که توسط معلمین آموزش دیده بودند میزان افزایش آگاهی 17/4 و در گروهی که توسط کادر بهداشتی آموزش دیده بودند 22/2 افزایش نشان داد . (01/0>P). در یک نتیجه گیری کلی ، سطح آگاهی دانش آموزان دوره متوسطه شهر بوشهر در مورد ایدز در سطح رضایت بخشی نمی باشد و برای آموزش به این گروه می بایست با توجه به جنسیت آنان از روش های آموزشی متفاوتی استفاده نمود .
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایدز ، دانش آموزان ، آموزش ، HIV
عنوان انگلیسی
A comparison between the effect of training performed by teachers and by health staff on the knowledge of high school students about AIDS in Bushehr/Iran
چکیده انگلیسی مقاله
A.I.D.S as a worldwide crisis continues to spread in Iran too. The number of afflicted patients has reached 5780 subjects most of them are between 20 to 40 years of age. Prevention is one of the most effective methods to combat this human hazard. Promotion of general knowledge is thought to be the preliminary measure in this regard. Although, schools have turned to be the most favorable environment for health education, the issue of the group to afford training has remained controversial in our country yet. The aim of this research is a comparison between the effect of training performed by teachers or health staff on the knowledge of students of the first high school grade in Bushehr/ Iran. A total of 684 male and female students of the first high school grade were selected according to cluster random sampling. The selected students were divided into two groups and training for A.I.D.S using the same contents was done by their teachers and health staff separately. Before intervention, the mean knowledge scores of female & male students about A.I.D.S were 16.68 and 15.52, respectively. There was no significant difference in female students in two groups but teacher trained male students showed an increment score of 4.17 while in health staff ones, the score increment was 2.22 (P< 0.01). In conclusion, the level of knowledge about A.I.D.S was not satisfactory in the high school students in Bushehr and for education in this group their sex in conjunction to different training methods should be considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
health staff, teachers, students, A.I.D.S
نویسندگان مقاله
شرافت اکابریان | sherafat akaberian
بوشهر، خیابان معلم، دانشگاه علوم پزشکی، مدیریت پژوهشی ص.پ 3631
مسعود بحرینی | masood bahreyni
نشانی اینترنتی
http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-94&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات