این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۸۵۱-۸۶۶

عنوان فارسی بررسی اثر افزودنی‌های ضد عریان شدگی و نوع مصالح سنگدانه‌ای بر مقاومت مخلوط‌های آسفالتی در برابر آسیب‌های رطوبتی (مطالعه موردی: استان اردبیل)
چکیده فارسی مقاله یکی از مشکلات عمده در روسازی به ویژه در مناطق مرطوب، پدیده عریان‌شدگی مخلوط­های آسفالتی است. در این تحقیق با تمرکز بر شناسایی نحوه  ایجاد پدیده عریان‌شدگی، عوامل دخیل در بروز این خرابی مورد شناسایی قرار گرفته و روش­های افزایش دوام آسفالت در برابر این خرابی مورد بررسی شده است. در این راستا از فیلر آهکی، آهک هیدراته و نانو مواد زایکوترم به‌عنوان مواد ضد عریان شدگی مناسب در مقادیر مختلف استفاده شده و مخلوط­های بهینه مقاوم در برابر پدیده عریان­شدگی تهیه شده­اند. همچنین با توجه به اینکه استان اردبیل تغییرات دمایی بیشتری را نسبت به مناطق معتدل تجربه می­کند، در این تحقیق این استان به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده و مصالح سنگی از سه معادن A، B و C واقع در این منطقه تهیه و با استفاده از آزمایش ASTM C294 مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین با استفاده از آزمایش­ کشش غیرمستقیم بر روی نمونه­های خشک و اشباع مخلوط آسفالتی و طبق استاندارد AASHTO T283پتانسیل عریان­شدگی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مشخصات مصالح و نیز متنوع بودن مصالح در معادن رودخانه­ای بر عملکرد مخلوط­های آسفالتی در برابر رطوبت تاثیر دارد. همچنین طبق نتایج بدست آمده استفاده از 2 درصد آهک هیدراته، 4 درصد فیلر سنگ آهک، و یا 1/0 درصد وزن قیر از نانو مواد زایکوترم، مقاومت مخلوط آسفالتی مصالح سنگی A و C (مصالح سیلیسی) را در برابر عریان‌شدگی مخلوط آسفالتی به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد، درحالی‌که استفاده از افزودنیهای منتخب در مخلوط­های آسفالتی با مصالح سنگی B (مصالح آهکی) تاثیری در افزایش نسبت مقاومت TSR نمونه­های آسفالتی ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عریان شدگی، آسیب‌ رطوبتی، فیلر آهکی، آهک هیدراته، زایکوترم،

عنوان انگلیسی The effect of anti-stripping additives and type of aggregate on resistance against moisture damage in asphalt mixtures (Case study: Ardebil)
چکیده انگلیسی مقاله One of the main pavement distress in regions with a significantly large amount of rain and snow is stripping of aggregates. In this research study, in addition to focusing on stripping formation, the main factors contributing to the severity of stripping and the ways to improve the durability of the asphalt pavement are investigated. The effect of different quantities of limestone filler, hydrated lime, and nanomaterials called Zychoterm as anti-stripping agents are investigated and optimal mix designs using these materials are provided. Since annual temperature variation of Ardebil province is larger than temperate regions, so this province is chosen as the case study of this research. Aggregate from three different mines, referred to as mine A, B, and C, are obtained and are investigated using C294 test. The stripping potential of dry and saturated asphalt specimens are tested based on AASHTO T283 using indirect tensile strength test. The results show the effect of aggregate type on the asphalt mixtures' performance. Specifically, the asphalts mixes from aggregates of mine A and C have shown a significant improvement against stripping when mixed with 2% hydrated lime, 4% limestone filler, or 0.1% Zychoterm. In contrast, using these additives in asphalts made from aggregate type B, which was limestone, did not show any increase in the TSR strength.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا خاوندی |
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

محبوب حیدری |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهر، اهر، ایران

احمد دهقانی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_48635_cf639fa1e035e2d61fa02bb3ded1abd9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-1540629.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات