این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی همبستگی استفاده از سیستم‌های اطلاعات سلامت با رابطه پرستار-بیمار؛ نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استفاده از سیستم‌های اطلاعات سلامت می‌تواند اثرات مثبت یا منفی بر روابط بین پرستاران و بیماران داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی استفاده از سیستم اطلاعات سلامت با رابطه‌ی پرستار -بیمار با نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده انجام گرفت. روش کار: روش مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستان امیرالمؤمنین اصفهان به تعداد 272 تن بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، داده‌ها از 160 تن، با استفاده از سه پرسشنامه شامل "پرسشنامه استفاده از سیستم" (System Use Questionnaire)، "پرسشنامه رابطه پرستار-بیمار" (Nurse-Patient Relationship Questionnaire) و "پرسشنامه عدالت سازمانی" (Organizational Justice Questionnaire) جمع آوری شد. روایی صوری، محتوا و سازه با استفاده از تحلیل عامل تأییدی انجام شد. پایایی به روش ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب انجام شد. به منظور تحلیل داده‌ها از نرم افزار SmartPLS M2.0 استفاده گردید. یافته‌ها: استفاده از سیستم اطلاعات سلامت با عدالت ادراک شده سازمانی و مؤلفه‌های آن و همچنین با ارتباط پرستار- بیمار همبستگی مثبت و معنی‌داری دارد (01/0P <). عدالت ادراک شده سازمانی (01/0 P<) و مؤلفه‌های آن نیز با ارتباط پرستار و بیمار همبستگی مثبت و معنی‌داری دارد (01/0P <). فقط همبستگی رابطه عدالت رویه‌ای (05/0P <) و ارتباط پرستار و بیمار در سطح 95/0 معنادار مثبت بود. نتیجه گیری: استفاده ازسیستم های اطلاعات سلامت با رابطه پرستار-بیمار با نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده همبستگی معنادار دارد. پیشنهاد می‌شود مدیران بیمارستان‌ها برای ارتقای روابط بین پرستاران و بیماران از سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی استفاده کنند. همچنین ارتقاء ادراک پرستاران نسبت به عدالت سازمانی در محیط بیمارستان می‌تواند موجب ارتقاء روابط بین پرستاران و بیماران شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیستم‌های اطلاعاتی سلامت، عدالت، ارتباط پرستار-بیمار

عنوان انگلیسی Correlation of the Use of Health Information Systems with Nurse- Patient Relationship; Mediating Role of Perceived Organizational Justice
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The use of health information systems can have positive or negative effects on the relationships between nurses and patients. The purpose of this study was to determine the correlation between the use of health information system and nurse-patient relationship with mediator role of perceived organizational justice. Methods: The present study is descriptive-correlational. The statistical population consisted of 272 nurses of Amir al-Momenin Hospital in Isfahan. Using the available sampling method, the data were collected from 160 persons using three questionnaires: "System Use Questionnaire", "Nurse-Patient Relationship Questionnaire", and "Justice Questionnaire Organizational Justice Questionnaire". The face, content and construct validity was performed using verifiable factor analysis. Reliability was measured by Cronbach's alpha coefficient and composite stability. In order to analyze the data, SmartPLS M2.0 software was used. Results: The use of health information system has a positive and significant correlation with organizational perceived justice and its components as well as with nursing-patient communication (P< 0.01). Perceived organizational justice (P< 0.01) and its components have a positive and significant correlation with nurse-patient relationship (P< 0.01). Only correlation between the relationship between procedural justice (P< 0.05) and nurse-patient relationship was statistically significant (0.95). Conclusions: The use of health information systems has a significant correlation with patient-nurse-patient relationship with the role of mediator of perceived organizational justice. Hospitals managers are recommended to use hospital information systems to improve the relationship between nurses and patients. Improving nurses' perception of organizational justice in the hospital environment can also promote relationships between nurses and patients.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Information Systems, Justice, Nurse-Patient Relations

نویسندگان مقاله سمانه ابوطالبی نایینی | Samaneh Aboutalibi naeini
Department of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحداصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران

حمید رضا پیکری | Hamid Reza Peikari
Department of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحداصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران

اصغر احتشامی | Asghar Ehteshami
Health Information Management, Research Center of Information Technology in Health Affairs AND Department of Management and Health Information Technology, School of Management and Medical Information, University of Medical Sciences Iran
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، مرکز تحقیقات فنآوری اطلاعات در امور سلامت وگروه مدیریت وفنآوری اطلاعات سلامت،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران


نشانی اینترنتی http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1177-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/209/article-209-1545071.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات