این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
قیمتگذاری راهبردی و اثر آن بر عملکرد شرکت
چکیده فارسی مقاله
انتخاب راهبرد صحیح قیمتگذاری برای رسیدن به اهداف بنگاه بسیار مفید است؛ نگاه به قیمتگذاری بلندمدت (استراتژِیک) سبب ایجاد مزیت رقابت برای شرکتها خواهد شد؛ از این رو داشتن درک صحیح از عوامل مؤثر بر قیمتگذاری راهبردی بسیار حیاتی است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر قیمتگذاری راهبردی و نقش آن بر عملکرد شرکتهاست. این پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری مدیران و کارکنان بخش فروش و بازاریابی شرکتهای لبنی فعال در شهر مشهد است. بدین منظور نمونهای برابر با 226 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی همگرا و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب تأیید شده است. برای بررسی فرضیههای پژوهش، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان میدهد عوامل مربوط به شرکت، موقعیت شرکت در بازار و بازارگرایی بر قیمتگذاری راهبردی تأثیرگذارند؛ اما رابطه اندازه شرکت و قیمتگذاری راهبردی با توجه به عدد معناداری تأیید نشده است. از بین عوامل بازار، آشفتگی فنی و آشفتگی بازار تأثیر منفی بر قیمتگذاری راهبردی داشتند و رشد بازار بر قیمت تأثیر مثبت و معناداری داشت. تأثیر شدت رقابت بر قیمتگذاری راهبردی معنیدار نبود. از دیگر نتایج این پژوهش، تأیید تعدیلگری بازارگرایی در رابطه بین آشفتگی بازار و قیمتگذاری راهبردی است؛ اما تعدیلگری این متغیر در رابطه آشفتگی فنی و قیمتگذاری راهبردی تأیید نشده است. درنهایت نتیجه این است که قیمتگذاری راهبردی بر عملکرد شرکتهای لبنی تأثیرگذار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Strategic Pricing and its Effect on Company Performance
چکیده انگلیسی مقاله
Choosing the right pricing strategy can be very effective in reaching its goals, looking at long-term (strategic) pricing will create a competitive advantage for companies. It is therefore important to have a proper understanding of the factors affecting strategic pricing. The purpose of the present research is to investigate factors affecting strategic pricing and their role on corporate performance. This research is an applied and descriptive research method. Statistical population was the managers and sales staff of dairy companies operating in Mashhad. For this purpose, a sample of 226 people were selected based on Morgan's table using simple random sampling method. A questionnaire was used to collect data. Validity of the questionnaire was confirmed by using convergent validity and its reliability was measured using Cronbach's alpha and composite reliability. In order to investigate the research hypotheses, structural equation modeling and minor least squares approach were used. The results of this study showed that the position of the company and its market orientation affect the strategic pricing, but did not confirm the firm size and strategic price. Among market factors, technical turmoil and market turmoil had a negative effect on strategic price, but market growth had a positive and significant effect on prices. The effect of competition intensity on the strategic price was not significant. Another result was the confirmation of market-oriented moderation in the relationship between market turmoil and strategic pricing. However, market orientation moderation was not approved in terms of technical disturbance and strategic price. Finally, the result showed that strategic pricing affect the performance of dairy companies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین بلوچی |
دانش آموخته دکترای مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
مرتضی ملکی مین باش رزگاه |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
داود فیض |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
طهمورث حسنقلی پور |
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://nmrj.ui.ac.ir/article_23637_2744506808d2c31ac86c71429fd8143c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-1551409.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات