این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۳، شماره ۴۱، صفحات ۵-۱۸
عنوان فارسی
ارزیابی دانش معماری ایران در زمینه مجموعههای صنعتی؛ بهمنظور کشف چالشها و ارایه راهبردهای توسعه
چکیده فارسی مقاله
این نوشتار مؤید آن است که ارزیابی دانش معماری در خصوص مجموعههای صنعتی به شناسایی چالشهای توسعه آن کمک میکند. تأمل در مؤلفههای توسعه دانش معماری سبب شد تا ارزیابی این دانش در سه بخش دانش نظری (یا تولیدات نظری)، انتقال دانش (یا برنامههای آموزشی) و دانش عملی انجام شود. گفتنی است با توجه به ماهیت متفاوت سهگانههای مذکور، روش ارزیابی هرکدام متناسب با ویژگیهای ماهوی آنها انتخاب شد. بدین ترتیب ارزیابی حوزههای نظری به علت ماهیت نوشتاری آن، با روش تحلیل محتوا توأم شد. در این بخش، مقالات علمی پژوهشی (مندرج در پانزده نشریه معتبر معماری تا زمستان 1393)، 2500 عنوان کتاب منتخب، پایاننامههای دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد (که طی سالهای 1380 تا پایان 1389 در دانشگاه شهید بهشتی به انجام رسیدهاند) و رسالههای دکتری معماری (که در دانشگاههای داخل کشور تا پایان سال 1391 تکمیل شدهاند)، مورد بررسی قرار گرفت تا کمیّت دانش نظری در خصوص معماری مجموعههای صنعتی برآورد شود. لازم به ذکر است این سنجش در مقایسه با شش کاربری منتخب منظر، مسکونی، مذهبی، درمانی، آموزشی و اداری به انجام رسید. در بخش انتقال دانش، ارزیابی مذکور به تحلیل محتوای برنامهها، گرایشها، رشتهها و واحدهای درسی مطرح در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری معطوف شد. همچنین برای آگاهی از وضعیت دانش عملی، به ارزیابی جهتگیری مسابقات معماری (اعم از مسابقات دورهای و مسابقات برگزار شده در بازه انتخابی 1389-1386) و نیز بررسی نمونههای انتخابی از واحدهای صنعتی موجود (در قالب 63 واحد صنعتی از شهرک صنعتی کاسپین قزوین) اقدام شد. نتایج نشان میدهد که دانش معماری مجموعههای صنعتی در مقایسه با دیگر کاربریها از کمترین تولید نظری و انتقال تعلیمی برخوردار بوده است (چالش کمّی). علیرغم چنین وضعیتی، در حوزه عملی با رشدی کمّی قرین بوده و نیازمند توجه کیفی است (چالش کیفی). همچنین توسعه دانش معماری در زمینه مجموعههای صنعتی فاقد ساختار منسجم بوده و عمدتاً به صورت موضعی و گسسته در حال رشد است. نتایج گویای آن است که رفع چالشهای یاد شده با انسجامبخشی به سهگانههای مذکور و اتخاذ راهبرد عمل به نظر (در قالب مهندسی معکوس) محقق میشود. تحقیق بر این نکته تأکید دارد که توسعه دانش معماری در خصوص مجموعههای صنعتی با برنامهریزی در قالب ماتریسی از مؤلفههای تکمیلی و تکاملی متشکل از حوزههای سهگانه میسر میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of Iran Architecture Knowledge on Industrial Complexes; In Order to Discover the Challenges and Provide Developmental Strategies
چکیده انگلیسی مقاله
The present paper has notified that the evaluation of architecture knowledge for industrial complexes helps identifying its development challenges. Thinking about the components of architecture knowledge development caused the evaluation to be occured in three sections of theoretical knowledge (or theoretical productions), knowledge transition (or training programs), and practical knowledge. Since the nature of the mentioned triad was different, the evaluation method of each was chosen in relation to their substantial features. As a result, evaluation of theoretical areas, due to its written nature, is accompanied by content analysis method. In this section, scientific research-based articles (published in fifteen authentic architecture journals, until winter 2014), 2500 selected books, M. A. theses (conducted from 2001 to 2010 in University of Shahid Beheshti), and Ph. D. dissertations (completed in domestic universities until 2012) were studied to estimate the quantity of production knowledge in terms of the architecture of industrial complexes. It is noteworthy that this evaluation took place compared to six selected functions i.e. landscape, residential, religious, healthcare, educational, and administrative. In transitive knowledge section, the mentioned evaluation was dedicated to the analysis of programs’ contents, orientations, fields of study, and courses, presented in three levels of BA, M. A., and Ph. D.. Furthermore, in order to know about the status of practical knowledge, the orientation of architecture competitions (including periodical competitions and those, taken part from 2007 to 2009) were evaluated. Also selected samples of the existing industrial units (i.e. 63 industrial units in Caspian Industrial Park, Qazvin) were studied. Results showed that architecture knowledge of industrial complexes, compared to other functions, had the least theoretical production as well as transitive training (quantitative challenge). Despite such circumstances, in the practical area it enjoyed some quantitative growth and requires qualitative attention (qualitative challenge). What is more, the development of architecture knowledge in terms of industrial complexes lacks any coherent structure, chiefly growing in a local and discrete manner. Results showed that the mentioned challenges are dealt with by integrating the mentioned triad and adopting practice-to-theory strategies (as reverse engineering). The research has emphasized that developing architecture knowledge for industrial complexes can be done by programming as a matrix of supplementary and evolutionary components, comprising the triple areas.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد گودینی |
پژوهشگر دکتری معماری. دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین. نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
محسن وفامهر |
دکتری معماری. استاد دانشگاه علم و صنعت ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
یوسف گرجی مهلبانی | gorji mahlabani
دکتری معماری. دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
ناصر براتی |
دکتری شهرسازی. دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_32930_ce090401d580da9d61de98c866011c12.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات