این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۶، شماره ۹۷، صفحات ۷۷-۹۵

عنوان فارسی انتخاب روش حفاری تونل، به‌کمک "فرآیند تحلیل شبکه‌ای" با‌رویکرد زیست‌محیطی (مطالعه موردی: خط‌۲ متروی مشهد)
چکیده فارسی مقاله در اکثر رشته های کاربردی و صنعتی به خصوص رشته مهندسی عمران، تصمیم گیری­های چندمعیاری مهم، تأثیر اساسی بر بازده خروجی مورد نظر دارند. یکی از روشهای مطرح، برای تصمیم­گیری­های چندمعیاری، روش فرآیند تحلیل شبکه­ای (ANP) می­باشد. در این مقاله سعی شده­است تا با ­استفاده از روش مذکور و با­توجه اساسی به معیارهای زیست­محیطی، اقدام به انتخاب تکنولوژی حفاری از­میان سه­گزینه کند و پوش (Cut & Cover)، روش جدید تونل­زنی اتریشی (NATM) و دستگاه حفاری تونل (TBM)، جهت مطالعه خط دو متروی مشهد صورت پذیرد. نتایج این تجزیه و تحلیل نشانگر این است که روش­های مدیریتی و تصمیم گیری مانند ANP می­توانند با توجه به رویکرد­های مدنظر (مانند محیط زیست)، نتایج منطقی و قابل اطمینانی ارائه دهند. همچنین نتایج نشانگر این است که روش TBM در میان سه روش مذکور دارای ارجحیت بوده و تحت اکثر معیار­ها به جز معیارهای مالی، عملکرد قابل قبولی دارد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ANP، AHP، تکنولوژی حفاری تونل، محیط زیست، خط دو مترو مشهد،

عنوان انگلیسی Choosing Tunneling Method, using “ANP”, with Environmental Approach (Case Study: 2nd Line of Mashhad Subway)
چکیده انگلیسی مقاله In the most of practical and industrial fields, specifically Civil engineering, important multi-criteria decisions have a fundamental impact on the seeking result. One of the popular methods for dealing with multi-criteria decisions is "Analytic Network Process" also known as ANP. In this paper, we try to choose the best tunneling system for the 2nd line of Mashhad subway, between the three alternatives: Cut & Cover, NATM, and TBM, using the above mentioned method and with taking environmental criteria into serious consideration. The results of this research indicate that decision-making and management methods like ANP can provide reliable and rational outcome, according to the approach we take (e.g. environment in this paper) and help optimizing any assessment process. Also, the results indicated that the technology TBM is preferable and reasonable between the three alternatives and has a reliable performance under most criteria except cost and land use related criteria.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی غفاری سرجامی |
عضو هیات علمی، گروه عمران، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد‌‌، ایران

محمدحسن ده باشی |
دانش آموخته کارشناسی، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد‌، ایران


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_85580_13cd3250ee52f361fa2ab0e656434e4d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1551949.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات