این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۳۰-۴۸
عنوان فارسی
تعیین ارزشهای زیباییشناختی در طراحی مبلمان منزل برای زوجهای جوان*
چکیده فارسی مقاله
ارزشهای زیبایی شناختی، یکی از انواع ارزشهای اجتماعی بوده که باید در مراحل اولیه تحقیق در طراحی محصولات صنعتی بدان پرداخته شود. این ارزش ها از یک سو به حوزههای فردی و یا گروهی تعلق دارند و از سویی دیگر به امور زیبایی شناسی مربوط میشوند. ارزشهای زیبایی شناسی در برخی موارد پس از تحقیق و مطالعه، زمینه ساز طراحی جدید و مورد استفاده طراحان خواهند بود و گاه با نگاه نقادانه طراح مواجه شده به زیباییشناسیهای آوانگارد میانجامد. در این مقاله تحقیقی در دو بخش نظری و عملی به ذکر اهمیت این ارزشها در حوزه طراحی صنعتی پرداخته شده و سعی شده تا با جستجو در منابع گوناگون در حوزههای مردمشناسی، جامعهشناسی، روانشناسی، فلسفه و تاریخ هنر و طراحیصنعتی، تعریف جامعی برای این مفهوم آرایه گردد. در عین حال روش مطالعه و تعیین این نوع از ارزشها، با کمک روشهای تحقیق کیفی در مطالعات انسانشناسی و مردم نگاری، نظیر عکس برداری، مصاحبههای عمقی و طراحی پرسشنامه، برای نخستین بار در رشته طراحی صنعتی تدوین شده که میتواند برای محققان طراحی مفید باشد. در پایان با کمک از روشهای پیشنهادی در بخش نظری، پروژهایی عملی به طراحی مبلمان برای خانوادههای جوان تهرانی با مقتضیات ارزشی و سبک زندگی آنان اختصاص یافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Defining Aesthetic Values in Designing Furniture for Young Families
چکیده انگلیسی مقاله
Aesthetic values can be assumed as one of the social values. So that they are dynamic, variable and depending on time, groups and place they are belong to. Social differences and historical periods make the research in this field so hard. However we can't neglect their important functions. Aesthetic values must be considered at first steps in industrial design research. More over by encountering globalization this value become more important. Designers can be more successful by considering data from aesthetic value in regional aria. They can use these values, criticize them or reconstruct them in creating new products. In this article, through two phases, one theoretical and the other practical, we try to make a suitable definition for aesthetic value by over viewing different fields such as ethnology, sociology, psychology, philosophy of art and industrial design. At the end we recommend a method to define these values in industrial design research through a sample which is done on house furniture (sitting appliance).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سردار حاجتی مدارایی | hajati moaraei
بهاره جلال زاده |
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_71_c77ec38234c02dcdf774027038bfcb5e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات