این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۵۱-۷۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر احساس آنومی بر امکان کنش ارتباطی (مورد مطالعه: شهر مشهد)
چکیده فارسی مقاله
هدف مقالۀ حاضر بررسی رابطۀ احساس آنومی و امکان کنش ارتباطی است. برای نیل به این هدف در گام اول با تأکید بر رویکردهای جامعهشناختی و روانشناسی اجتماعی آنومی و نظریۀ کنش ارتباطی هابرماس تلاش شد تا چارچوب مفهومی تنظیم شود. در گام دوم از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شد. روش نمونهگیری در مقالۀ حاضر خوشهای چندمرحلهای و حجم نمونه بر پایۀ فرمول کوکران 400 نفر از شهروندان بالای 18 سال شهر مشهد است. ضرایب همبستگی بین متغیرهای تحقیق معنادار بود و فرضیات پژوهش تأیید شدند، به این ترتیب هر سه بعد احساس آنومی یعنی بیمعنایی، بیقدرتی و بتوارگی پول با امکان کنش ارتباطی رابطۀ معناداری داشتند. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد از میان ابعاد متغیر مستقل (بیمعنایی و بیاعتمادی، بیقدرتی و بتوارگی پول) بتوارگی پول، در تعیین کنش ارتباطی سهم به سزایی دارد و دو بعد بیمعنایی و بیاعتمادی به واسطۀ بتوارگی، نقش تعیینکنندهای در کنش ارتباطی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigation on the relationship of feeling of anomie and possibility of communicative action in Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله
چکیده هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین احساس آنومی و امکان کنش ارتباطی است.برای نیل به این هدف در گام نخست از منابع نظری آنومی در دو حوزه جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی و نیز نظریه کنش ارتباطی یورگن هابرماس استفاده گردید و تلاش شد تا با اتکاء به دیدگاه های نظری موجود چارچوب نظری تدوین و چگونگی پیوند ابعاد آنومی( بیمعنایی و بیاعتمادی، بیقدرتی و بتوارگی پول)با کنش ارتباطی بیان گردد. در گام دوم از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده گردید. روش نمونهگیری موجود در مقاله حاضر خوشهای چند مرحله و حجم نمونه بر پایه فرمول کوکران 400 نفر از شهروندان بالای 18 سال شهر مشهد است. یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون نشان دادند که از میان ابعاد متغیر مستقل( بیمعنایی و بیاعتمادی، بیقدرتی و بتوارگی پول) بت وارگی پول در تعیین کنش ارتباطی سهم بسزایی دارد و دو بعد بیمعنایی و بیاعتمادی به واسطه بت وارگی نقش تعیین کننده ای در کنش ارتباطی دارند.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوتراب طالبی |
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سعیده امینی |
استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سید فرید طلوع پارسا | seyed farid tolou parsa
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://ijsp.ut.ac.ir/article_56919_64348f5836acd0f80bdec7519d3f28e6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات