این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی مسایل اجتماعی ایران، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۳۱-۱۵۴

عنوان فارسی برساخت اجتماعی ناتوانی
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر به موضوع برساخت اجتماعی ناتوانی در جامعه می‌پردازد. مسئله اساسی این است که ناتوانی چگونه و با چه سازوکاری در جامعه تولید و بازتولید می‌شود. این مقاله مطرح می‌سازد که مهم‌ترین عوامل اجتماعی برساخت ناتوانی، تبعیضی است که در نهادها و ساختارهای اجتماعی جامعه به شکل پیچیده، مؤثر و محیلی عمل می‏کند و بدین‌سان معلولان و جامعه را به مسائل جدی اجتماعی مبتلا می‌سازد. این مقاله‌‌ با استفاده از نتایج پژوهشی در شهر تهران،چگونگی تولید و بازتولید تبعیض و به تبع آن ناتوانی دانش‌آموزان دچار آسیب بینایی در نهاد آموزش و پرورش را بررسی می‌کند و نتیجه می‌گیرد: دانش‌آموزان کم‌بینا‌ در معرض تبعیض نهادی که با مکانیسم‌های محرومیت و نابرابری فرصت‌ها عمل می‌کند، به لحاظ آموزشی و پرورشی، به توفیقات مورد انتظار دست نمی‌یابند و ناتوانی را تجربه می‌کنند. درواقع‌ معلولیت طی یک فرایند اجتماعی یعنی تبعیض نهادی/ساختاری، به ناتوانی مبدل می‌شود و بدین‌سان ناتوانی در جامعه برساخت می‌شود.‌
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Social Construct of Disability
چکیده انگلیسی مقاله This article deals with the social construction of inability within the society. The main question is how and through which mechanism inability is produced, and/or reproduced within the society. This article argues that the most important social factor in relation to inability is discrimination applied in a complex, effective and deceptive way, through institutions and structures of the society, and by so doing brings about serious problems for the disabled and the society. This article applying the foundings of a research done within Tehran, considers to mechanism of production and/or reproduction of discrimination, and consequently the disability of visually impaired students within the education institution, concludes this conclusion: Low-vision students being exposed to institutional discrimination which functions through exercising deprivations and inequality in opportunities, don't achieve to expected educational success, and experience inability. Disability through a social process which is institutional-structural discrimination, in fact, metamorphoses into inability, thus inability within the society comes into existence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا محسنی تبریزی | mohseni tabrizi
دانشیارجامعه شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

خدیجه جبلی |
استادیار جامعه شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://ijsp.ut.ac.ir/article_50662_c69a5ef23f8c044a2183dfdf272fe479.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات