این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
جرم و مجازات: مقایسه مجازات های پیشنهادی نمونهای از دانشجویان با قوانین مجازات در ایران
چکیده فارسی مقاله
آگاهی از نگرش مردم نسبت به مجازاتها به هماهنگی قوانین با افکار عمومی کمک می کند که پیامد آن افزایش انسجام اجتماعی و مشروعیت اجتماعی نهاد مجازات (دادگاه و پلیس) است. در پیمایش حاضر نگرش به قانون مجازات با نمونه ای 320 نفری از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم در سال 1389 بررسی شده است. نتایج نشان میدهد بین نگرشهای پاسخگویان با قانون مجازات به لحاظ شدت و شکل مجازاتها اختلاف وجود دارد. بدین ترتیب که پاسخگویان خواهان مجازاتهایی با شدت کمتر و اشکال غیربدنی هستند. همچنین این اختلاف نظر تحت تاثیر متغیرهای اجتماعی و جمعیتی مثل دینداری، توسعه یافتگی، شهرنشینی، طول مدت تحصیل در دانشگاه، جدی انگاری جرم، سن و جنس قرار دارد. در این مطالعه دانشجویان زن اختلاف نظر کمتری با مجازاتهای قانونی داشتند. از نظریه های دورکیم و فوکو برای تبیین یافته ها استفاده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلاف نظر، جدیانگاری جرم و دینداری، جرم، قانون، مجازات،
عنوان انگلیسی
Crime and Punishment: Comparing Verdicts Suggested by a Sample of University Students for Certain Crimes with the Iranian Penal Code
چکیده انگلیسی مقاله
Public sector awareness of people’s attitudes toward punishment for various crimes can help to increase the compatibility of laws with public opinion. Whereas this issue has attracted significant attention in a number of countries, little research has been conducted on it in Iran.This article examines the attitudes of a sample of 320 students, toward punishments for various crimes. Findings indicate the existence of a significant gap between verdicts suggested by students for a number of crimes and those given by the Iranian Penal Code. Specifically, students’ suggested verdicts are less severe and non-corporal in nature. Further analysis of the data also reveals that the gap is influenced by socio-demographic variables such as religiosity, level of development, level of urbanization, years of university education, perceived seriousness of crime, age and gender. Religiosity and perceived seriousness of crime have a positive relation with the above gap.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد جعفری |
کارشناس ارشد جامعه شناسی
سید حسین سراج زاده | seyed hossein
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
نشانی اینترنتی
http://ijsp.ut.ac.ir/article_24164_d51bfaa4450af43e05b8a45492ff8f1c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات