این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی اعتقادات دینی و جهتگیری عرفیگرا ـ بنیادگرایانهی دانشجویان؛ مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه پیامنور مرکز ساری
چکیده فارسی مقاله
در این تحقیق، با استفاده از مدل پیشنهادی گلاک و استارک به سنجش چهار بعد دینداری دانشجویان دانشگاه پیامنور مرکز ساری پرداخته شده تا با روش علمی، میزان و انواع دینداری دانشجویان و سهم هر یک از انواع در میان آنها مشخص شود. نتایج بهدست آمده نشان دادند که اعتقادات دینی 4/87? دانشجویان در سطح متوسط بوده است. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین تمام جنبههای دینداری جوانان دانشگاهی و نوع جهتگیری دینی عرفیگرایانه و بنیادگرایانه آنها وجود دارد. همچنین، ارتباط بین ابعاد دینداری با جنسیت تأیید شد، حال آنکه ابعاد دینداری با رشته تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری نداشت. بهعلاوه رابطه معناداری نیز بین بعد پیامدی دینداری با وضعیت تأهل دانشجویان مشاهده شد. در نهایت، دادههای تحقیق نشان دادند که دانشجویان مورد مطالعه به همهی ابعاد دینداری حساسیت داشته و همبستگی معناداری نیز بین ابعاد چهارگانه دینداری آنها وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating Religious Beliefs and Secularist/Fundamentalist Orientations of Payame Noor University Students in Sari Township
چکیده انگلیسی مقاله
The importance of religion and religiosity in Iran notwithstanding, certain shifts have occurred in the religious systems of the Iranian society in recent years. This study uses the model developed by Stark and Glock to measure religiosity in terms of beliefs, rituals, experiences and consequences among students of Payame Noor University in Sari Township. Findings indicate some level of religiosity among a majority of the students (87.4 %). There exists a direct and significant relationship between all aspects of religiosity and fundamentalist/secularist orientations of the students. A relationship between religiosity and gender is confirmed while no relationship between religiosity and field of study is observed. In addition, a significant relationship is revealed between marital status and the consequential aspect of religiosity. Finally, study findings highlight all dimensions of religiosity among the students with significant correlations among them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد محمدپور |
استادیار جامعهشناسی دانشگاه بوعلیسینای همدان
مهدی علیزاده |
کارشناس ارشد مردم شناسی
امید قادرزاده |
استادیار جامعه شناسی دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
حسین قدرتی |
استادیار جامعه شناسی، مرکز پژوهش های علوم جغرافیایی و اجتماعی، دانشگاه تربیت معلم سبزوار
نشانی اینترنتی
http://ijsp.ut.ac.ir/article_24167_319c050bf759af8a9f1862fa35a6be47.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات