این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۷، شماره ۵۱۸، صفحات ۲۰۵-۲۱۳
عنوان فارسی
ارزیابی اثر ترکیب سهگانهی عسل، زعفران و سعد کوفی بر عملکرد ذهنی دانشجویان: یک مطالعهی آزمایشی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تقویت حافظه از مدتها پیش مورد توجه دانشمندان بوده و امروزه بیشتر توجهات در این زمینه به سمت استفاده از ترکیبات شیمیایی و گاهی مخرب جلب شده است؛ در حالی که فرضیهای مبنی بر تأثیر ترکیبات طبیعی مانند عسل، زعفران و سعد کوفی در تقویت حافظه با توجه به محتویات آنتیاکسیدانی و آلکالوئیدها مطرح میباشد. پژوهش حاضر به ارزیابی تأثیر ترکیب سهگانهی فوق بر عملکرد ذهنی دانشجویان پرداخت. روشها: این مطالعهی پایلوت از نوع کارآزمایی بالینی شاهددار بود که بر روی 60 نفر از دانشجویان رشتهی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 97-1396 انجام گرفت. نمونهها به صورت تصادفی به گروههای مداخله (30 میلیگرم زعفران، 5 گرم عسل و 500 میلیگرم سعد کوفی) و شاهد (500 میلیگرم نشاسته و 5 گرم شیرهی نبات)، تقسیم شدند. رژیم غذایی معمول دانشجویان از طریق فرم ثبت تغذیه، سه روز متوالی پیش از شروع مطالعه و سه روز متوالی پس از اتمام مداخله ثبت و ریزمغذیهای دو گروه طبق نرمافزار Nutritionist مقایسه و همسانسازی گردید. نمونهها دو ماه ترکیبات مذکور را به صورت کپسول دو بار در روز استفاده کردند. آزمون یادگیری کلامی- شنیداری Rey (Rey Auditory Verbal Learning Test یا RAVLT) پیش از شروع مطالعه و پس از دو ماه، اجرا و مقایسه گردید. یافتهها: گروههای مورد بررسی از نظر سن و جنسیت تفاوت معنیداری نداشتند (050/0 < P). همچنین، گروهها از نظر ریزمغذیهای رژیم غذایی دو ماهه همسانسازی شدند (050/0 < P). نتایج RAVLT در خرده آزمون یادآوری کلمات توسط آزمودنی در نوبت 2 برای گروه شاهد پیش و پس از انجام مداخله متفاوت بود (004/0 = P)، اما میان دو گروه اختلاف معنیداری وجود نداشت (050/0 < P). نتیجهگیری: استفادهی دو ماهه از ترکیب سهگانهی «عسل، زعفران و سعد کوفی» در دانشجویان، منجر به بهبود عملکرد ذهنی بر اساس RAVLT در مقایسه با گروه شاهد نشد. در این زمینه اطلاعات کمی در اختیار است. انجام مطالعات بیشتر با استفاده از سایر آزمونهای حافظه، مدت درمان طولانیتر، تغییر دز درمانی، تنوع بیشتر در رشتههای تحصیلی و جوامع مختلف توصیه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عملکرد ذهنی، تست وضعیت ذهنی، عسل، زعفران، سعد کوفی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of Triple Combination of Honey-Saffron-Sedge on Mental Performance of University Students; A Pilot Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Mental performance improvement has been among the entities with considerable attention by scientists since long time ago. Nowadays, tendency to use of chemicals, and sometimes detrimental agents, has increased. This is while hypothesis has been raised about the use of natural agents such as honey, saffron, and sedge to improve mental performance, based on their antioxidant and alkaloid ingredients. The current study aimed to assess the efficacy of triple combination of honey-saffron-sedge on university students’ mental performance. Methods: This was a pilot-controlled clinical trial study conducted on 60 students of Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran, in years 2017-18. Students were randomly divided into two 30-member groups of intervention (30 mg saffron, 5 g honey, and 500 mg sedge) and control (500 mg starch and 5 g sugar). Students' normal diet was recorded in nutrition checklist by students in three consecutive days prior to study initiation, and then three consecutive days immediately following intervention cessation, and the micronutrients of two groups were compared and matched using Nutritionist software. Participants used mentioned agents twice a day for a period of two months. The Auditory-Visual Learning Test (AVLT) test was conducted and compared before and after two months for students. Findings: There were no significant differences between the two groups regarding age and gender (P > 0.05). Moreover, in terms of micronutrients, the diet of the two groups was matched (P > 0.05). According to VALT test, two groups were different in the subtests of recall following second time of words reading (P = 0.004) for the control group before and after the test, but not intervention group. There was no significant difference between the two groups in any fields of VALT (P > 0.05). Conclusion: Two-month use of triple combination of honey-saffron-sedge in students did not improve mental performance on the basis of VALT's questionnaire compared with the control group. There is little information in this regard, and further studies using new doses, conducting on greater number of majors and varieties of communities, and by use of more various mental assessing tests are recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mental performance,Mental status tests,Honey,Saffron,Sedge
نویسندگان مقاله
شهلا آکوچکیان |
دانشیار، گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
ویکتوریا عمرانی فرد |
استادیار، گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
فاطمه رجبی |
دکتری روانشناسی سلامت، گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
هاجر براتیان |
متخصص تغذیه، دانشکدهی تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نفیسه شکری مشهدی |
دستیار، گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
رویا مظفری |
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/10799
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-1556846.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات