این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۵-۲۶
عنوان فارسی
پژوهشی بر برندسازی استراتژیک شهری، مطالعه میزان اثربخشی و طرح هویت بصری آن
چکیده فارسی مقاله
امروزه نهادهای دولتی و شهری در تلاشند تا شهرها را با تدوین راهبردهایی، به مقاصدی برای زندگی، اشتغال، تفریح، تحصیل و یا سرمایهگذاری بدل کنند. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ برندسازی استراتژیک شهری، ارتباط آن با هویت بصری شهری و تعیین میزان اثرگذاری آن و پاسخ به این پرسش است که آیا برنامههای اجرایی در جهت پیادهسازی استراتژیهای هویتساز، میتوانند بر جلب نظر و منافع اقتصادی برای شهرها اثرگذار باشند؟ در این پژوهش، مفاهیم کلیدی و استراتژیهای متداول برای تبدیل تصویر یک شهر به عنوان برندی شناختهشده و میزان اهمیت و اثربخشی طرحهای اجراشدۀ برجسته، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. پژوهش بینارشتهای حاضر، از منظر روششناسی، توصیفی-تحلیلی، بر اساس هدف، نظری-کاربردی و ماحصل مطالعات کتابخانهای و اسنادی است. نتایج مطالعات انجامگرفته، نشانگر توجهی فزاینده حول موضوع مذکور است که در راستای تحقق آن، از راهبردهایی مانند میزبانی رویدادهای بزرگ، کاربرد فضاهای مجازی و طراحی سازههای نمادین استفاده گردیده، و دیزاین هویت بصری نیز برای اعطای خصایص تصویری به چنین راهبردهایی به کار گرفته شده است. این مطالعات با اینحال که نمایانگر نتایجی متفاوت از تحلیل راهبردهای اتخاذشده بوده است، نشان میدهد که تدوین و اجرای طرحی همهجانبه، یقیناً نتایجی اثرگذار را در پی خواهد داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An investigation of the strategic city branding, the study of its effectiveness and its visual identity design
چکیده انگلیسی مقاله
While some cities have created characteristics feature and attracted audiences with their positive image over time, others are attempting to use strategic plans to improve their image in a short time.Nowadays governmental institutions in cooperation with urban administrations are developing strategies to turn their city to where people are attracted to work, live, educate or invest. In this paper efficacy of urban strategic branding, and visual identity as part of these strategies have been explored, also key opinions of theoreticians such as Anhalt and Cavartziz and basic concepts of the discipline has been investigated. Common strategies used for urban branding during the time, gathered and effectiveness of these strategies has been the subject of investigation. Another goal of this study was evaluation of importance and impacts of strategic city branding in contemporary globalized world. In this interdisciplinary study two different discipline which closely related to the issue, marketing, and design had been used; Research Methodology was descriptive, and in terms of data collection, information from authoritative databases centers, libraries and websites had been used. The results of the studies showed that Magnificent cities are not only remembered by their logo, but some important characteristics such as reputation gained by representation of city identity through advertising campaigns and social networks, presence on the international scene by hosting large events, having unique symbolic bulding and structures, potential capabilities such as economic, education, lifestyle and etc. This article also esplains how one of the most important strategies employed for urban branding is working on image of the city, its visual identity and others representational activities. John Urry explores effects of representational material of a place on choosing that place as our tourism destination in "tourist gaze" theory and this theory was described in this article. Study of statistics suggests that urban branding can not only come off by designing a sign and visual identity, but a comprehensive plan, cooperation and attention of a wide range of people and institutions is needed. For example, looking at top ten city logos and comparing them with the Anhalt city ranking shows that the three world''''''''s top cities, Paris, London and Sydney, do not have well-known visual identity, while New York with a remarkable logo rank Fourth in this table. Another example is Melbourne logo, which leed to identification of citys among others, and has identified it as a single voice; frequent use of the sign in different organizations and situations has created a unified and memorable image of a city, which caused an increasing of 5% visitors numbers a year after its release. This effectiveness was accomplished while other plans and strategies intended; The Olympic Games in 2000 A.D. took place in this city and grew tourism by 6.7% a year later. Finally, it is concluded that if a city could get global attention through mentioned strategies and being remembered as a unique brand, it benefits different premium such as increasing gross national income through attracting tourists, attracting the creative class and other benefits consequently.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیمین خضریان |
دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشکده تجسمی، رشته ارتباط تصویری
صداقت جباری |
گروه آموزشی ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران
مصطفی اسداللهی |
دانشگاه تهران - دانشکده هنرهای زیبا
نشانی اینترنتی
https://jfava.ut.ac.ir/article_71162_47d8b669e51f52322c253a5fd8851743.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات