این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۲۷-۳۶
عنوان فارسی
تحلیل فرم و ترکیببندی در خط نستعلیق بر اساس اصول نظریه گشتالت
چکیده فارسی مقاله
خوشنویسی، از معدود هنرهای سنتی است که با توجه به مشخصات هندسیاش، فرم و قالبهای مختلفی را تجربه نموده و به هنر مدرن معاصر، پیوند خورده است.در این نوشتار، به تحلیل نسبتهای خط نستعلیق و ترکیببندی حاصل از آن مبتنی بر فرایند ادراک گشتالت پرداخته و تلاش شده تا به سؤال ذیل پاسخ داده شود: چگونه میتوان با استفاده از اصول نظریهی گشتالت، روش و اصولی معرفی نمود که امکان سنجش ترکیبهای متفاوت آثار خوشنویسی با خط نستعلیق را فراهم نماید؟ این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای، ساماندهی و با روش توصیفی، تحلیلی و آماری ارزیابی شده است. در این پژوهش، ابتدا سه اثر خوشنویسی با خط نستعلیق در قالبهای چلیپا، سیاهمشق و قطعه ترکیبی معرفی و با استفاده از قوانین گشتالت تحلیل شدهاند؛ سپس به کمک یک پرسشنامه، قطعهای ترکیبی با چهار ترکیببندی و گشتالت متفاوت ارائه شده و مورد سنجش قرار گرفته است. نتیجهی این داوری نشان داده است که ضمن اهمیت بالاتربودن درصد خوشنویسان انتخابکننده بهترین ترکیب، اکثریت افراد خوشنویس و غیرخوشنویس شرکتکننده در نظرسنجی، همان ترکیبی را انتخاب کردهاند که یک خوشنویس چیرهدست خلق نموده است. لذا ارتباط دو سویهی اجرای اثر و نقد اثر خوشنویسی با اصول نظریه گشتالت مشخص شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خوشنویسی، نستعلیق، گشتالت، فرم، ترکیببندی، نقد،
عنوان انگلیسی
Analysis of form and composition in the Nastaliq Calligraphy based on the principles of Gestalt Theory
چکیده انگلیسی مقاله
Calligraphy is one of the few traditional arts that, according to its geometric features, has experienced various forms and formats and while being one of the noble traditional arts it has been linked to modern contemporary art. Studying the works of calligraphy and its subset Nastaliq's Calligraphy, using the principles of Gestalt theory, has been paid less attention by researcher in the field of calligraphy. This paper analyzes the relations of the Nastaliq Calligraphy and its composition based on the process of Gestalt perception and has attempted to answer the following question: how can we use the principles of Gestalt theory to introduce a systematic method that allows us to measure different forms and compositions of calligraphy works with Nastaliq's Calligraphy? The data of this research are collected and classified through bibliographic studies of books, articles, treatises and available published pieces in libraries and museums, and evaluated by descriptive, analytical and statistical methods. The topic intended by Gestalt is the relation between the whole and the component and the preference of the whole on the component, and that a calligrapher how to change the gestalts and to produce a correct gestalt proposition in the structure of the letters and simple elements and the structure of the words in relation to each other indicates the pivotal importance. In this research, we show that the works of calligraphy of Nastaliq with the principles of Gestalt theory, such as similarity, proximity, continuity and Closure, can be analyzed, and these principles are in analysis and evaluation of the Nastaliq works in various formats, along with the foundations of visual arts complementing the twelve calligraphy principles. Therefore, to illustrate the relationship between the form of letters and the composition in the Nastaliq Calligraphy with the principles of Gestalt's theory, one sample was chosen from the three Chalipa, Siah-mashgh and the combined-component templates, and were analyzed using these principles; Since the perception of the audience of calligraphy works is mostly a generalist conception in accordance with the principles of Gestalt's theory. In the next step, using a questionnaire, a combined-component with four different gestalt was presented and by referring to a 100-member statistical population, assessment and comment were made. As a result of this survey, it will be determined which percentage of the audience of the Nastaliq Calligraphy has a correct understanding of a good gestalt; The result of this judgment has shown that more than half of the calligrapher and non-calligrapher users participating in the survey, has chosen the same composition and gestalt which has been created by a well-known calligraphist from among the four different gestalt as provided by a single text, hence the two-way communication between performance and the evaluation of the calligraphic work is determined by the principles of Gestalt's theory. Also we came to the conclusion that to criticize a piece of calligraphy, it's necessary to be used a combination of traditional and Gestalt methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
calligraphy, Nastaliq, gestalt, form, Composition, criticism
نویسندگان مقاله
حسین رضوی فرد |
کاندیدای دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
حسنعلی پورمند |
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
رضا افهمی |
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
نشانی اینترنتی
https://jfava.ut.ac.ir/article_71163_d5bd367adacc05d9811d2424987fcd72.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات