این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
برنامه ریزی و آمایش فضا، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۹۷-۱۲۸

عنوان فارسی کارکرد برنامه‌های آموزشی در دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی (مورد: روستاهای ناحیه اورامانات در کرمانشاه)
چکیده فارسی مقاله هدف از این مقاله، بررسی نقش و عملکرد برنامه¬های آموزشی در دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی در ناحیه روستایی اورامانات است. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و با فن پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 130 نفر از روستاییان ناحیه اورامانات استان کرمانشاه است. حجم نمونه براساس جدول مورگان به تعداد 100 نفر تعیین گردید و از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای بود که روایی صوری و محتوایی آن براساس نظر جمعی از متخصصین دانشگاهی و کارشناسان دستگاه¬های اجرایی مربوطه مورد تایید قرار گرفت و اعتبار آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 98/0 محاسبه شد. یافته‌های تحقیق نشان داد، بین زن و مرد، پاسخگویان با سطح تحصیلات مختلف، آنهایی که برنامه¬های آموزشی تلویزیونی استان را می¬دیدند و آنهایی که نمی¬دیدند، همچنین بین روستاییان شهرستان¬های مختلف اورامانات اختلاف معنی‌داری نسبت به اثربخش بودن برنامه¬های آموزشی مشاهده شد. همچنین، براساس مدل کرک پاتریک از دیدگاه روستاییان، مصاحبه با کشاورزان نمونه، اعتمادداشتن به توصیه‎های کارشناسان برنامه آموزشی، میزان پذیرش و عمل به این توصیه¬ها و انتقال پیام¬های آموزشی به ساده¬ترین شکل ممکن به کشاورزان، در حد متوسط به بالا در اثربخشی برنامه¬های آموزشی و بکارگیری شیوه¬های نوین کشاورزی مؤثر بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Functioning of Training Programs in Achieving to Agricultural Sustainable Development (Case: Villages of Oramanat Region in Kermanshah, Iran)
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this study was to assessment of the role and function of training programs to accelerate of the process to achieve agricultural sustainable development in Rural Areas of Oramanat. The population of this study equal to 130 persons from rural area of Oramanat (Javanrood, Ravansar, Pave, Salas and Babajani) in Kermanshah province. This research was conducted in the framework of the applied approach with the methodology of a descriptive-analyzed research method. Based on Morgan table, 100 persons were chosen as the sample size and random sampling method were applied. Research tools include questionnaire and its validity was confirmed based on the collective opinion of the professor's universities and experts of executive organizations. The reliability of the questionnaire was calculated using Cranach’s alpha test t, α was 0.98 respectively. The research findings showed that there was significant relationship between male and female, level of education, ones that watched television training programs and those who did not watched, and also, between farmers of different cities of Oramanat to variable the effectiveness of training programs. Also, according to Kirkpatrick model from the perspective of villagers, items affecting on training programs and used of new methods of agriculture, interviews with sample farmers, confide to recommendations of experts of training program, degree of acceptance and applied to this recommendations and Transmitting educational messages to the simplest form of to farmers, were assessed at medium to high.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید جلالیان |
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

حوریه مرادی |
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

محمد حجی پور |
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://hsmsp.modares.ac.ir/article_12137_8c5eac5678fdd8417803ebd9b80088fe.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات