این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
برنامه ریزی و آمایش فضا
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۰۹-۱۲۶
عنوان فارسی
تحلیل نقش متغیر همسایگی در الگوی رأی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم
چکیده فارسی مقاله
جغرافیای انتخابات از شاخههای جغرافیای سیاسی است که به مطالعه جنبههای جغرافیاییِ انتخابات مانند سازماندهی فضایی انتخابات، تنوعات فضایی در الگوهای رأیگیری و تأثیر عوامل محیطی و فضایی در تصمیمهای رأیدهندگان میپردازد. عواملی که بهلحاظ موقعیتی، جغرافیایی و فضایی نوع تصمیمگیریهای انتخاباتی را تحتالشعاع قرار میدهند، بسیار گستردهاند. یکی از این عوامل پدیده همسایگی است که از عوامل اثرگذار در رفتار سیاسی شهروندان و پیدایش الگوهای فضایی انتخابات بهشمار میآید. منظور از مقوله همسایگی این است که ساکنان یک محدوده خاص (محله، روستا، شهر و استان) در قالب رأیدهندگان، با نامزدی که در آن مکان زاده شده است یا زندگی میکند، همزادپنداری بیشتری دارند و تصور میکنند که نامزد محدوده (زادگاه)شان تنگناها و مشکلات آنان را بهتر درک میکند؛ ازاینرو بیشتر به او رأی میدهند. این پژوهش بهدنبال بررسی و تحلیل نقش متغیر همسایگی در الگوی رأی کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و برای تبیین بهتر موضوع با استفاده از نرمافزار GIS نقشههای انتخاباتی ترسیم شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد متغیر همسایگی در الگوی رأی سه کاندیدا از چهار کاندیدا یعنی آقایان محسن رضایی، محمود احمدینژاد و مهدی کروبی تأثیر زیادی داشته است و درباره آقای میرحسین موسوی این تأثیر مشهود نیست و به عبارت دقیقتر، عوامل دیگر در مرحله بالاتری قرار دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Analysis of Ethnicity in the Voting Patterns of Candidates in the Tenth Presidential Elections
چکیده انگلیسی مقاله
The geography of elections is one of the branches of the political geography, which studies the aspects of the geography of elections such as spatial organization of elections, spatial diversity in voting patterns and the impact of spatial and environmental factors in the voters’ decisions. The factors that influence elective decision making conditionally, geographically and spatially are extensive. One of the factors that is able to influence the extent of voting of the people in many countries is the types of the people's ethnicity. The neighborhood phenomenon is a significant factor in the political behavior of citizens and also in creation of the spatial patterns of elections. It means that the residents of a particular place (local area, town, city, and province) make sympathy with the candidate who was born in that place, so people think that this candidate can understand their problems well. Therefore, people vote in favor of him. This survey examines the role of neighborhood ness in the voting patterns of Iran’s tenth presidential elections. The method of this research is descriptive-analytic. In order to explain the subject, the GIS software was used for drawing the elective maps. The results of this study showed that neighborhood need had a significant impact in the 10th presidential elections’ voting patterns.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدهادی زرقانی | seyed hadi
استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سید مرتضی رضوی نژاد | seyed morteza razavi nejad
کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه مشهد
نشانی اینترنتی
http://hsmsp.modares.ac.ir/article_10092_f51df4345c444c9aec7a61334fb3bbe7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات