این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۴۵-۵۶
عنوان فارسی
ادراک سوبژکتیو و بدنمند قاب سینماتوگرافیک از منظری کانتی
چکیده فارسی مقاله
قاب سینماتوگرافیک مرزی است که تصویر را از جهان بیرونی متمایز میکند. از منظری هستیشناسانه که پیشینه آن به تفکر یونانی میرسد، مرز هر چیز با تفکیک آن چیز از چیزهای دیگر، به استقلال وجودی آن چیز میانجامد. اما در این نظرگاه، هستی چیزها به منزله اموری بیرونی و مستقل، لحاظ میشوند که تحت تأثیر مداخلات سوبژکتیو و تجربه بیننده قرار نمیگیرند. این دیدگاه با انقلاب کوپرنیکی کانت در فلسفه، تغییرات اساسی یافت. کانت پس از تفکیک پدیدار از شینفسه، از یک سو اعلام داشت که متعلق شناخت انسانی صرفاً پدیدارها هستند و این پدیدارها صرفاً تا آنجا قابل شناخت هستند که تحت امور پیشین سوبژکتیو، یعنی صورتهای شهود و مقولات فاهمه، ادراک شوند. هدف نخست مقاله حاضر این است که در پرتو نظرگاه کانت، محدودیتهای تعریف سنتی مرز و قاب سینماتوگرافیک بررسی شود و قاب سینماتوگرافیک بنا بر شیوه ادراک و تجربه سوبژکتیو مخاطب بازتعریف شود. و هدف دوم بررسی این مسئله است که بنا بر متون کانت چگونه میتوان این ادراک سوبژکتیو را صرفاً ادراکی ذهنی ندانست، بلکه آن را ادراکی بدنمند نیز تلقی کرد؟ و در نهایت، نتایج این بررسی در چیستی و چگونگی ادراک بدنمند قاب سینماتوگرافیک لحاظ میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Subjective and Corporeal Perception of the Cinematographic Frame According to Kantian Viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله
The cinematographic frame is a boundary which separates the image from the external world. From an ontological viewpoint which dates back to Greek philosophy, the boundary of a thing separates it from other things, thus leading to its ontological independence from other things. But, according to this point of view, the being of things as external objects is considered to be free from the impact of subjective interference and the experience of the viewer. This idea was radically changed with Kant's Copernican revolution. By separating the Thing in Itself from the Phenomena, Kant, on the one hand, announced that the object of human cognition is only the Phenomena, and on the other hand, that they are knowable only to the extent that they are known under the a priori subjective factors, i.e. the forms of intuition and the categories of understanding. The first purpose of this paper is to show the limitations of the traditional concepts of the cinematographic frame according to the subjective perception of the viewer. The second objective is to ask how it is possible not to regard this perception as just a mental perception, but a corporeal one. Finally, the results of this investigation are considered in the analysis of the corporeal perception of the cinematographic frame.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میلاد روشنی پایان | Milad Roshani Payan
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-212&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-1569552.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات