این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۷۹-۱۰۱

عنوان فارسی تاملی بر جایگاه نقاشی در حکمت سینوی
چکیده فارسی مقاله نحوه‌ مواجهه ابن‌سینا با نقّاشی در همه آثارش یکسان نیست، بلکه از جهات مختلفی به این موضوع توجه نشان داده است. مقاله حاضر به بررسی این مسأله می‌پردازد که ابن‌سینا در حکمت خود از چه حیث یا حیثیاتی درباره رنگ و نقّاشی و امور مربوط به آن سخن گفته است. در این پژوهش، سخنان پراکنده ابن‌سینا در این باب دسته‌بندی و حیثِ پرداختن به آن‌ها در هریک از بخش‌ها بررسی شده است. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که بیشترین توجه ابن‌سینا به این بحث در «فن شعر» از علم منطق و «طبیعیات» به‌ویژه علم‌النفس و علم طب به چشم می‌خورد. او در «علم موسیقی» و «الاهیات» نیز به شکل متفاوتی در این باب سخن گفته است. توجه ابن‌سینا به نقّاشی در بافت طبیعیات عمدتاً از حیث امری مبصَر است که نحوه ادراکِ آن و تأثیراتش بر نفس شایسته بررسی است. تعریف امور مرتبط به نقّاشی، توجه به رنگ، شکل و تغییرات آن‌ها در موجودات محسوس به‌ویژه بدن انسان نیز در طبیعیات بررسی می‌شود. در مقابل، نگاه هنری به نقّاشی عمدتاً در بافت «فن شعر» و «علم موسیقی» صورت می‌گیرد. در بافت الاهیاتی، گاه نقّاشی کاربردی استعاری پیدا می‌کند و گاه به عنوان وسیله‌ای محسوس برای بیان امور معقول قلمداد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابن‌سینا، طبیعیات، فن شعر، نقّاشی، موسیقی

عنوان انگلیسی Contemplation on the Position of Painting in Avicennian Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله This paper examines the question that from what aspects Avicenna has discussed color and painting in his philosophy. In this research, Avicenna's dispersed remarks on this subject have been reviewed, categorized, and analyzed. The result of this research shows that Avicenna's greatest attention to this discussion, is found in his "Poetics" which is a part of the science of logic, and "Natural Science", especially Psychology and Medicine. He also  speaks differently in "The Science of Music" and "Theology". Avicenna's attention to painting in the context of Natural Science is largely related to discussions on the way it is perceived and its effects on the soul. The attention to the color, shape and their changes in the sensible organisms, especially the human body, are also studied in Natural Sciences. By contrast, painting as art is mainly discussed in the context of "Poetics" and "Science of Music". In the context of Theology, sometimes painting applies metaphorically, and sometimes it is considered as a sensible medium for expressing rational realities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Avicenna, painting, physics, poetics, music

نویسندگان مقاله هادی ربیعی | Hadi Rabiei


میترا غفاری | Mitra Ghaffari



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-214&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-1569554.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات