این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۷۴-۸۳
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرا نظریهای بر کاهش التهاب لثه زنان باردار: کاربرد شبکه اجتماعی تلگرام
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: التهاب لثه در زنان باردار شیوع بالایی داشته و برنامههای آموزشی بهبود کمی در آن حاصل کردهاند. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظریهای بر کاهش التهاب لثهای زنان باردار از طریق شبکه اجتماعی تلگرام بود. مواد و روش ها: این مطالعه تجربی در سال 1397 در شهر سنندج در غرب ایران انجام گرفت. 160 زن باردار در دو گروه آزمون و کنترل قبل و بعد از مداخله پرسشنامه دوبخشی شامل متغیرهای دموگرافیک و سازههای الگوی فرانظریهای را تکمیل کردند. برنامه آموزشی از طریق تلگرام ارائه و بعد از 24 هفته اثر آن بر کاهش التهاب لثه ارزیابی گردید. شاخص لثهای 160 زن باردار قبل و بعد از مداخله ثبت شد. دادهها وارد نرمافزار SPSS نسخه 21 گردید و با استفاده از آزمونهای کای اسکور، تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه آنالیز شد. یافتهها: در گروه آزمون بعد از مداخله 67.5% (در مقابل 16.6% گروه کنترل) رفتار تمیز کردن دندان را انجام دادند (0.01P<). بعد از برنامه آموزشی میانگین نمره فواید درک شده (01/0P<) و شاخص لثهای (0.05P<) در دو گروه آزمون و کنترل اختلاف آماری معناداری داشت (0.01P<). نتیجهگیری: آموزش مرتبط به سلامت دهان در بیماران مبتلا به التهاب لثه میتواند در کاهش شاخص لثهای مؤثر باشد. شبکه اجتماعی تلگرام بهعنوان ابزار آموزشی الکترونیکی در این آموزش مفید بوده و میتواند وضعیت بیماران مبتلا به بیماریهای دهان را بهبود بخشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زنان باردار، التهاب لثه، آموزش، شبکه اجتماعی
عنوان انگلیسی
Effect of trans-theoretical model based education on reduction of the prevalence of gingivitis among pregnant women: Application of Telegram social network
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Gingivitis has high prevalence among pregnant women and educational programs have resulted in little success in the improvement of this disorder. The aim of this study was to determine the effect of trans-theoretical model based education on reduction of the prevalence of gingivitis among pregnant women through Telegram social network. Methods: This experimental study was conducted in Sanandaj City, in the west of Iran in 2018. 160 pregnant women were assigned to intervention and control groups. The participants completed a two-part questionnaire, including demographic variables and trans-theoretical model constructs before and after intervention. The interventional program was delivered through Telegram, and its effect on decreasing gingivitis was evaluated after 24 weeks. The gingival indices were recorded before and after intervention. Data were entered into SPSS-21 software and analyzed by chi-square, independent t-test and one-way ANOVA. Results: After the intervention, 67.5% of pregnant women in the intervention group (versus 16.6% in control group) performed the dental cleaning behavior (p< 0.01). Moreover, there was a significant difference between the intervention and control groups in the mean scores of perceived benefits and gingival indices after the intervention (p< 0.01). Conclusion: Oral health education in the patients with gingivitis could have a significant effect on decreased rate of gingival indices. Telegram social network as an electronic educational tool could be useful for this education and potentially improves the status of the patients with oral diseases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Pregnant women, Gingivitis, Education, Social network
نویسندگان مقاله
اعظم رحمانی | Azam Rahmani
Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات مراقب پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
لیلا الله قلی | Leila Allahqoli
Endometriosis Research Center, Iran University of Medical of Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات آندمتریوز، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
معصومه هاشمیان | Masoumeh Hashemian
Department of Health Education, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
رضا قانعی قشلاق | Reza Ghanei Gheshlagh
Faculty of Nursing and Midwifery, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
بابک نعمت شهربابکی | Babak Nemat-Shahrbabaki
Health Network of Sanandaj, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
مرکز بهداشت سنندج، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3847-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/33/article-33-1570396.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات