این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۱۲۲۷-۱۲۳۷
عنوان فارسی
بررسی فعالیتهای مشاورهای داروسازان استان خراسان جنوبی به بیماران در سال۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نقش وجایگاه خدمات داروسازان بهعنوان یکی از ارکان اصلی زنجیره درمان بیماران، قطعاً بیدلیل است. تحقیقات در این حوزه نشان میدهندکه مشاوره داروسازان منجر به نتایج درمانی مثبت گشته وکیفیت زندگی، آگاهی ازمصرف دارو، ورضایتمندی بیمار از خدمات را ارتقاء میبخشد. این مطالعه بهمنظور بررسی فعالیتهای مشاورهای داروسازان استان خراسان جنوبی به بیماران درسال 1396 انجام شد. روش بررسی: این پژوهش توصیفی– تحلیلی ازنوع مقطعی است. جامعه آماری درپژوهش حاضر دو دسته داروخانهها و بیماران بودند. تمامی 84 داروخانههای فعّال در استان خراسان جنوبی درتحقیق حاضرشرکت نمودند. دراین پژوهش دو نوع ابزار اصلی برای ثبت رفتارهای مشاورهای، دیدگاهها، و نظرات استفاده شد. ابزار اول ارزشیابی بود که بیمارنماها در هر مراجعه به داروخانه ثبت کردند. ابزار دوّم پرسشنامهای بودکه از پرسشنامه ساخته شده الاکیل و البانمی درعربستان اقتباس و جهت نزدیک کردن محتوای پرسشنامه ودریافت اطلاعات دقیقتر، این پرسشنامه ابتدا توسط استادان راهنما و مشاور و سپس دو تن از داروسازان مجرب فعال در خارج از محیط مطالعه خراسان جنوبی مورد بازبینی قرار گرفته و تعدیل و بومیسازی شد. . در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS Inc., Chicago, IL; version 16 ازطریق آزمون آماری اسپیرمن، کلموگروف اسمیرنوف، کروسکالوالیس و منویتنی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان دادکه بین مشاوره دارویی ومیزان رضایتمندی بیماران درسناریوهای 3 و4، در سطح 05/0 رابطه معناداری وجود دارد. تمامی روابط بین میزان مشاوره دارویی و میزان رضایت بیمارنما از مشاوره دادن درهر یک ازسناریوها درسطح 05/0 معنادار بود. در سناریوی یک و دو رابطه غیرمستقیم و در سناریوهای سه و چهار رابطه خطی مستقیم وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه بهطور متوسط میزان رضایتمندی کلی بیماران از تمام سناریوها بالای50 درصد است میتوان ادعا کردکه بیماران مشاوره نسبتا خوبی را دریافت کرده اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
داروساز، مشاوره دارویی، میزان رضایتمندی بیمار، سناریو
عنوان انگلیسی
Study of counseling activities of pharmacists in southern Khorasan province to patients in 2017
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The role and place of pharmacists 'services as one of the main pillars of the patients' treatment chain is definitely unhelpful. Research in this area suggests that pharmacist counseling leads to positive therapeutic outcomes and improves the quality of life, awareness of drug use, and patient satisfaction. This study was conducted to investigate the activities of pharmacists counseling in southern Khorasan province in 2017. Materials: and Methods: This is a cross-sectional descriptive-analytic study. The statistical population of the present study was two groups of pharmacies and patients. All 84 pharmacies operating in Southern Khorasan Province were included in this study. In this research, two main types of tools for recording counseling behaviors, views, and opinions were used. The first evaluation tool was taken by the patients at the pharmacy at each visit. The second tool was a questionnaire, which was adapted from a questionnaire made by Allajil and Al-Banemi in Saudi Arabia. In order to close the content of the questionnaire and obtain more accurate information, This questionnaire was first reviewed by the professors and consultants, and then it was adjusted and localized by two experienced pharmacists of South Khorasan, Spearman, Kolmogorov-Smirnov, Kruskal-Wallis and Manviteni tests. Results: The results showed that there was a significant relationship between drug counseling and satisfaction rate of the patients in the 3rd and 4th scenario at level of .05. All the relationships between the amount of drug counseling and the patient's satisfaction with counseling were significant at each level of 0.05. There was an indirect relationshiop between scenarios one and two and direct linear relationship between scenarios three and four. Conclusion: Regarding the fact that the overall satisfaction of the patients from all scenarios is above 50%, it can be claimed that patients received a fairly good counseling.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد علی قوامی | mohammadali ghavami
Birjand University of Medical Sciences
رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی فردوس
نادر خالصی | nader khalesi
Azad University
رشته دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه آزاد اسلامی
خلیل علی محمد زاده | khalil alimohammadzade
Azad University
دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی
محمدرضا عابدینی | mohammadreza abedini
Birjand University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
نشانی اینترنتی
http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3872-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/136/article-136-1570497.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات