این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تأملات فلسفی، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۷۳-۹۵

عنوان فارسی مسأله معرفت، جدال ارسطو و درایور
چکیده فارسی مقاله اخلاق ارسطویی پیوندی نزدیک با مفهوم فضیلت دارد. در سنت ارسطویی فاعل اخلاقی برای اتصاف به فضیلت، لازم است با معرفت کامل نسبت به شرایط عمل کند. از نظر ارسطو معرفت جزء سازنده و ضروری یک فضیلت محسوب می‌شود. پس از وی برخی از شارحان اخلاق نیکوماخوس در غرب و نیز ارسطوییان معاصر پیوسته بر مؤلفه معرفت کامل تأکید کرده‌اند. در سنت اخلاق فلسفی در جهان اسلام نیز، همواره توجه به معرفت برای اتصاف به فضایل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. جولیا درایور این مؤلفۀ اساسی ِ فضیلت از نگاه ارسطو را زیر سؤال ‌برده، معتقد است تأکید افراطی ارسطو بر عقلانیت و معرفت، دامنۀ فضائل و نیز تعداد افراد فضیلتمند را محدود می‌کند. وی بر این باور است که علی‌رغم این‌که معرفت برای فضیلت مهم است، اما ضروری نیست؛ زیرا گاهی آنچه فاعل نمی‌بیند و درک نمی‌کند نیز، به اندازۀ معرفت در اتصاف فعل به فضیلت مهم است. وی برای اثبات دیدگاه خود فضایلی را مطرح می‌کند که در آن‌ها وجود معرفت برای فاعل ضرورت ندارد و حتی فراتر از آن، گاهی فاعل برای فضیلت‌مند بودن لازم است از روی غفلت و ناآگاهی عمل کند. درایور به دلیل وجود عنصر غفلت در این فضائل، آن‌ها را فضائل مبتنی بر غفلت نامیده و تواضع را به عنوان مهم‌ترین نمونه برای این فضایل، مبنای استدلال خود قرار می‌دهد. نگارندگان در این مقاله کوشیده‌اند انتقادات درایور بر فهم ارسطویی از فضیلت را طرح کرده، مدعای او مبنی بر وجود چنین فضائلی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارسطو، درایور، معرفت، فضائل مبتنی بر غفلت، تواضع،

عنوان انگلیسی The Problem of Awareness, Struggle between Aristotle an Deriver
چکیده انگلیسی مقاله Aristotelian ethics is closely connected to the concept of virtue. In order to obtain virtuous qualities in the Aristotelian tradition, the person needs to act with a full awareness towards the circumstances. From Aristotle’s point of view, awareness is the key ingredient for virtue. After Aristotle, some interpreters of Nicomachean ethics as well as some contemporary Aristotelians often emphasized the importance of such an awareness. In the tradition of philosophical ethics in the Islamic world, this factor has also been emphasized. Julia Driver, however, rejects awareness as a necessary ingredient for virtue, believing that a great emphasis by Aristotle on rationalism and awareness limits the scope of virtues and numbers of virtuous people. She believes that although awareness is important, it is not necessary because sometimes things which the agent does not see or know are as important as the awareness for endowing the action with virtue. As examples, she brings up some virtues with no awareness in them, while the agent for attributing to be virtuous needs to act ignorantly about them. Because of the element of ignorance in these virtues, Driver calls them virtues of ignorance and regards modesty as the most important instance of such virtues. Authors of this essay investigate Driver's criticism on Aristotelian understanding.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aristotle, Driver, Awareness, Virtue of Ignorance

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://phm.znu.ac.ir/article_19558_b2d7efa69cf101feb1e908ea6eb9e10f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات