این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۳۷-۷۰
عنوان فارسی
مقایسه تطبیقی دیدگاه سروش و شهید مطهری پیرامون مختصات مفهومی علم دینی
چکیده فارسی مقاله
پس از رنسانس و رشد علم تجربی در اروپا، میان علوم تجربی(روش تجربی) و مدعیات کلیسا(روش نقلی)، اختلافات بنیادینی شکل گرفت که در نتیجه آن جامعه اروپایی رای به تعارض میان علم و دین داد. با گسترش علوم تجربی و دستاوردهای آن به جوامع اسلامی این چالش به شکل عمیقتری شکل گرفت و متفکرین و صاحبنظران این حوزه را درگیر نمود. در ایران نیز استاد شهید مطهری و دکتر عبدالکریم سروش به عنوان دو صاحبنظر مهم حوزه معرفتشناسی، مواضع متضادی را در رابطه با مختصات مفهومی علم دینی اتخاذ نمودند که جریانهای فکری پس از خود را متاثر ساخت. در این پژوهش، با اتکای بر سه پرسش اصلی، مواضع این دو متفکر پیرامون ماهیت(تعریف) علم، روش علم و امکان و امتناع تاسیس علم دینی به صورت تطبیقی مورد واکاوی قرار گرفته است. در نتیجه تحلیل صورت گرفته، مشخص شد، از آنجایی که از نظر سروش، علم تجربی دارای حوزه همعرض و مستقلی نسبت به سایر اقسام معرفت است و روش آن نیز روش تجربی با اتکای بر منطق ابطالگرایی است، امکان تاسیس علم دینی وجود ندارد. در نقطه مقابل، از نظر شهید مطهری، علم تجربی به مثابه یکی از اقسام معرفت دارای ارتباط طولی با سایر اقسام معرفت است. از نظر ایشان، روش علم، روش تجربی مبتنی بر منطق قیاس بوده و در صورتی که این روش را بکارگیرد و برطرفکننده نیازهای فردی و اجتماعی جامعه اسلامی باشد و در نهایت از سوی اسلام هدفگذاری شود، علم دینی محسوب شده و حجیت دینی نیز دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparative Comparison of Soroush and Motahhari's Perspective on Concept of Religious Science
چکیده انگلیسی مقاله
After the Renaissance and the growth of empirical science in Europe, there were fundamental divisions between the experimental sciences and the church's claims, which resulted in the European community voting for the conflict between science and religion. With the development of empirical sciences in Islamic societies, this challenge has become more deeply embedded and has involved the thinkers and experts of this field. In Iran, Shahid Motahari and Dr. Abdolkarim Soroush, as two important epistemologists, adopted contradictory positions regarding the conceptual coordinates of religious science that affected the intellectual currents after them. In this research, based on the three main questions, the positions of these two thinkers on the nature of the (definition) of science, the method of science and possibility, and the refusal of the establishment of religious science have been adapted comparatively. As a result, it turned out that since Soroush has empirical knowledge of an independent domain to other types of knowledge and is an empirical method based on the falsification logic, there is no possibility of establishing religious science. On the contrary, according to Shahid Motahari, empirical science, as one of the types of knowledge, has a longitudinal relationship with other forms of knowledge .In his view, the method of science is the empirical method, and the logic of analogy and, if used in this way and satisfies the individual and social needs of the Islamic society and ultimately targeted by Islam, is religious science and has religious authority.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نوراله نورانی |
دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران
حمید پارسانیا |
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی تهران
نشانی اینترنتی
https://jstmt.ut.ac.ir/article_71326_027639e5960d2f07b1f195a44979fa89.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1289/article-1289-1588671.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات