این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱۵۹-۱۷۷
عنوان فارسی
تحلیل محتوای مجله رشد دانشآموز بر اساس الگوی خلاقیت پلسک
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش بهمنظور تحلیل محتوای مجله «رشد دانشآموز» بر اساس «الگوی خلاقیت پلسک» انجام شده است. روش پژوهش کیفی از نوع «تحلیل محتوا» است. جامعه آماری تحقیق شامل همه شمارههای مجله رشد دانشآموز در شش ماه اول سال تحصیلی 97 - 1396 بوده است که به روش تمامشماری بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق با توجه به طرح کدگذاری چکلیست وارسی محتوا بود که بر اساس الگوی خلاقیت پلسک ساخته شد و از ضریب پایایی قابلقبول (0/80) برخوردار بود. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش «آنتروپی شانون» نشان میداد، در محتوای رشد دانشآموز تا حدودی «اصل توجه» و مؤلفههای آن مدنظر قرار گرفته است. در رابطه با «اصل گریز» نیز یکی از ابعاد، یعنی «توجه به جزئیات» رعایت شده است. اما به سایر مؤلفههای اصل گریز، مثل «کوچکنمایی»، «بزرگنمایی»، «معکوسسازی»، «جایگزینی»، «انعطاف» و «تقویت»، توجه چندانی نشده است. «اصل تحرک در عمل» نیز ضریب اهمیت بسیار پایینی را در رشد دانشآموز به خود اختصاص میدهد. بهطورکلی، در مجله رشد دانشآموز میزان رعایت مؤلفههای الگوی خلاقیت پلسک بسیار کم بوده است و هماهنگی لازم در رعایت اکثر مؤلفهها و در همه ابعاد وجود ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Content analysis of Roshd-e- Dāneshāmooz magazine according to Plsek Creativity Model
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was content analysis of Roshd-e- Dāneshāmooz magazine according to Plsek Creativity Model. The research method was content analysis. The research population included all numbers of Roshd-e- Dāneshāmooz magazine and the research sample consisted of Roshd-e- Dāneshāmooz magazines which were published in the academic year of 1396-97. The research instrument was the checklist of content analysis, considering a coding scheme for checking. The coding scheme was made according to the parameter of Plsek directed creative cycle. The reliability of the checklist was .80, using Scott formula. Analysis of data, using Shannon entropy, showed that the observation of components was little and there was no consistency in the observation of most components in all dimensions. The result showed that to some extent, »the principle of attention« and its components were observed. Considering »the principle of escape«, one of its dimensions, i.e., »attention to details« has been observed. However, there was not much attention to the other components of »the principle of escape« such as »zoom out«, zoom in«, »reversing«, »substituting«, »flexibility« and »reinforcement«. Also, »The principle of mobility in practice« devoted a very low Coefficient of importance in Roshd-e- Dāneshāmooz magazine to itself. In general, the observance of components of Plsek Creativity Model was very low in Roshd-e- Dāneshāmooz magazine and there was not necessary consistency in observing most components in all dimensions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پری مشایخ |
استادیار، برنامهریزی درسی، عضو هیئتعلمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، ایران
راهعلی طاهری |
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، ایران
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_88548_cbe8e68fccf2968e479d234f7ec53f43.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1588695.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات