این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
تاریخ علم
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۳۱-۴۴
عنوان فارسی
حرکت از نگاه ابن سینا و ابوالبرکات بغدادی
چکیده فارسی مقاله
هرچند ابوالبرکات مکان و زمان را شروط مقدم بر حرکت و زمان را نه مقدار حرکت که مقدار وجود میداند، با این حال معتقد است که میتوان حرکت را بر حسب مفهومی شهودی از زمان، که غیر از مفهوم نظری زمان است، تعریف کرد و به این وسیله دَوری را که در تعریف ارسطو از حرکت وجود دارد که خروج تدریجی (و در نتیجه، زمانی) از قوه به فعل است، حل میکند. در بحث از وجود یا عدم حرکت که ابن سینا با تقسیم حرکت به قطعیه و توسطیه برای نوع دوم وجود عینی و برای اولی وجود ذهنی قائل است، ابوالبرکات معتقد است حرکت نمیتواند مطلقاً عدمی باشد، حتی اگر دارای وجودی لحظهای و ناپایدار باشد. در بحث از علت حرکت ابوالبرکات با دیدگاههای ابن سینا موافق است که محرک غیر از متحرک است. همچنین در این مقاله دیدگاههای ابن سینا و ابوالبرکات در بارۀ وحدت حرکت و تضاد و تقابل میان حرکات بررسی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ابن سینا، ابوالبرکات بغدادی، حرکت، محرک، متحرک،
عنوان انگلیسی
Movement According to Ibn Sīnā and Abū al-Barakāt Baghdādī
چکیده انگلیسی مقاله
According to Abū al-Barakāt Baghdādī, time and place are a priori conditions of motion; moreover, against the peripatetic philosophers, for whom time is the measure of motion, he holds that time is the measure of existence. Nevertheless, he believes that we can define motion on the basis of our intuitive non-scientific concept of time and, by so doing, we can resolve the apparent circularity of the Aristotelian definition of motion. Concerning the mode of existence of motion, Avicenna presents two notions of motion: motion as an intermediary state (ḥarakat bi-maʿnā al-tawassuṭ) and motion as the transversal of a given distance (ḥarakat bi-maʿnā al-qaṭʿ). He believes that motion defined by the first notion is a mental construct, while motion defined by the second notion has a real existence. Against the objections to the second notion, Abū al-Barakāt believes that motion cannot be merely mental, even if its existence is momentary and unstable. Concerning the cause of motion, Abū al-Barakāt agrees with Avicenna that the cause of motion cannot be the moving body itself. In this article, the two philosophers' views on the unity of motion and the contrariety of motions are also discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالرسول عمادی |
دانش آموختۀ دکتری تاریخ علم دورۀ اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
غلامحسین رحیمی شعرباف | rahimi sharbaf
استاد دانشکدۀ فنی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jihs.ut.ac.ir/article_31986_e75c31ec3d832a43a71140dd2e6afc66.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات