این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۷۷، شماره ۲، صفحات ۱۰۸-۱۱۴
عنوان فارسی
ارزیابی اثر تشکیل کمیته رسیدگی به شکایات و قصور چشم پزشکی در بیمارستان فارابی بر میزان شکایات بیماران به پزشکی قانونی و نظام پزشکی: توصیف یک الگوی بیمارستانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: اگرچه در زمینههای علمی و تکنولوژی پزشکی پیشرفتهای قابلتوجهی حاصل شده است اما میزان شکایات پزشکی نیز رشد صعودی داشته است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر رسیدگی به پروندههای قصور پزشکی بر میزان کاهش شکایات بیماران به مراجع قانونی میباشد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی بیمارانی که نسبت به درمان چشم پزشکی انجام شده از فروردین 1397 تا پایان آذر 1397 در بیمارستان فارابی شهر تهران شکایت داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران شاکی در صورت تایید قصور توسط پزشکان معتمد بیمارستان برای کمیته رسیدگی به شکایت دعوت میشدند و موضوع شکایت مورد بررسی قرار گرفت و در جهت کسب رضایت بیماران تلاش شد. یافتهها: در مجموع 87 بیمار با شکایت از چشم پزشکان، فرم مخصوص رسیدگی به شکایت را تکمیل نمودند. تعداد 71 نفر (81/7%) از شاکیان مرد بودند. از نظر تحصیلات بیماران 64 نفر (73/5%) زیردیپلم و 36 نفر (26/5%) بالاتر از دیپلم بودند. از نظر آماری میزان شکایت بهطور چشمگیری در افراد با تحصیلات کمتر، بیشتر بود (0/02P=). در بررسی فراوانی بیماری اولیه 52 مورد (59/8%) مربوط به کاتاراکت و 14 مورد (16%) بهعلت اصلاح عیوب انکساری و جراحی رفراکتیو بودند. در بررسی شکایات توسط پزشکان معتمد بیمارستان تعداد 11 مورد قصور چشم پزشکی تشخیص داده شد که درصد قصور معادل 12/6% بود و پرونده این بیماران در کمیته رسیدگی به شکایات بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت. از موارد قصور تایید شده که در کمیته مورد بررسی قرار گرفت تنها یک نفر به مراجع قانونی شکایت کرد که برابر 9% از مورد قصور بود. این آمار نسبت به سال 96 در همین مرکز که کمیته بررسی شکایات تشکیل نمیشد و درصد شکایت موارد قصور به مراجع قانونی برابر37/5% بود کاهش قابل توجه نشان میداد (0/05P<). نتیجهگیری: تشکیل کمیتههای رسیدگی به شکایات موارد قصور چشم پزشکی در بیمارستان و فراهم نمودن فضایی شفاف و صادقانه جهت شنیدن موضوع شکایت بیماران و همراهان ایشان و سپس تلاش جهت کسب رضایت بیماران و کمک در جهت ادامه درمان ایشان میتواند منجر به کاهش شکایات بیماران به مراجع قانونی مانند پزشکی قانونی و نظام پزشکی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پزشکی قانونی، خطاهای پزشکی، چشم پزشکی، رضایت بیمار
عنوان انگلیسی
The impact of a hospital ophthalmologic failures committee on patients' complaints to forensics medical council
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Although significant advances have been made in scientific and medical technology, but the rate of medical complaints has also risen. The purpose of this study was to investigate the effect of handling of medical malpractice cases in the hospital complaints committee on the reduction of patient complaints to law enforcement authorities. Methods: In this descriptive study, patients complained about ophthalmology from April 2005 to December 2005 at Farabi Hospital, Tehran, were evaluated. The complainant's patients, if confirmed by the trusted doctors, were invited to complaints committee, and the subject of the complaint was examined and tried to obtain patient satisfaction. Results: A total of 87 patients complained to ophthalmologists completed a complaint form 71 (81.7%) of the cases were male. Statistically, the number of complaints was significantly lower in those with lower education (P=0.02). The prevalence of primary disease, 52 cases (59.8%) was cataract and 14 cases (16%) due to refractive errors and refractory surgery. In the examination of complaints by trusted doctors in the hospital, 11 cases of ophthalmologic error were identified, with a mantle rate of 12.6%, and the cases were reviewed by the complaints committee. Of the cases of complained that confirmed by the committee, only one person sued the law enforcement, which represented 9% of the defaulted item. These statistics showed a significant decline compared to the past year at the same center, and the percentage of defaults to law enforcement was 37.5% (P< 0.05). Conclusion: Establishing committees to handle complaints of ophthalmologic failures in hospitals and providing a clear and honest atmosphere to hear the subject of complaints by patients and their companions, and then trying to get patients' satisfaction and helping them continue their treatment can lead to reduced complaints of patients to the authorities Legal, like forensics medicine department and medical council.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی صنعتکار | Mehdi Sanatkar
Department of Anesthesiology and Critical Care, Farabi Eye Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
سید حسین صدرالسادات | Seyed Hossein Sadrossadat
Department of Anesthesiology and Critical Care, Farabi Eye Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
حامد قاسمی | Hamed Ghassemi
Department of Ophthalmology, Farabi Eye Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه چشم پزشکی، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
علیرضا ابراهیم سلطانی | Ali Reza Ebrahim Soltani
Department of Anesthesiology and Critical Care, Farabi Eye Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
محمدرضا شاوردی | Mohammad Reza Shaverdi
Department of Anesthesiology and Critical Care, Farabi Eye Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
حبیبه باقری | Habibeh Bagheri
Department of Anesthesiology and Critical Care, Farabi Eye Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3666-146&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/54/article-54-1591351.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات