این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۸، شماره ۱۲، صفحات ۱۳۳-۱۵۶

عنوان فارسی بررسی نقادانه کتاب جامعه‌شناسی و آموزش و پرورش
چکیده فارسی مقاله در این مقاله سعی شده است تا براساس دیدگاه‌های نظری و معیار‌های علمی رایج و پذیرفته شده درباب کارکردها و ویژگی‌های مطلوب یک کتاب درسی تخصصی دانشگاهی به بررسی نقادانه شکلی، محتوایی، فنی، و ادبی کتاب جامعه‌شناسی و آموزش و پرورش پرداخته شود. نتایج حاصل از بررسی حاکی از آن است که این کتاب، درمجموع به‌لحاظ ارزش‌گذاری براساس معیارهای یادشده، از کیفیت بالنسبه قابل‌قبولی برخوردار است. اما، درعین‌حال برای ارتقاء کیفیت آن لازم است مطالب و فصولی در زمینه‌هایی هم‌چون: روش‌های تحقیق در جامعه‌شناسی آموزش و پرورش شخصیت اجتماعی مطلوب در دانش‌آموزان، ساختار اجتماعی آموزش و جامعه‌پذیری حرفه‌ای و تخصصی دانش‌آموزان، آموزش و پرورش و نابرابری، و آموزش وپرورش و تحرک اجتماعی بدان افزوده شود. هم‌چنین، درج خلاصه‌ای از مطالب مهم با ارائه پرسش‌هایی برای توسعه تفکر و جست‌وجوگری بیش‌تر مخاطبان و افزودن فهرستی از کتاب‌ها و منابع جدید و روزآمدتر مرتبط با مطالب هر فصل در پایان فصل‌ها می‌تواند بر جذابیت و غنای مطالب کتاب بیفزاید. ضمن این‌که، لازم است بخشی از مطالب هر فصل از کتاب متناسب با موضوع همان فصل به تحلیل وضعیت حال و آینده آموزش و پرورش ایران اختصاص داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل سیاسی،فهم،ارزیابی،نوآوری‌ها،و معضلات،

عنوان انگلیسی A Critical review of the book of sociology and education
چکیده انگلیسی مقاله In present study, it is going to survey Form, Content and Techniques of the book titled «sociology and Education» based on Theoretical fields and Current scientific accepted standards at about functions and desirable features of a University Professional Textbook. Findings of this Research suggest that this book, in terms of Criteria mentioned before, is of fairly good quality. Yet, it is necessary to add some issues in the field of methodology in Sociology of education, Education and Create an Enhanced Social Personality in Students, Social structure of education and so on to this book. Also, the inclusion of a summary of the important issues by asking questions to develop the thinking and searching of the audience and adding a list of new and upcoming books and resources related to the contents of each chapter at the end of the seasons can add to the attractiveness and richness of the book's contents. In addition, it is necessary to devote part of the contents of each chapter in a book in line with the subject of the same chapter to analyze the present and future of Iranian education
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بیژن زارع |
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، دکترای تخصصی جامعه‌شناسی


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3817_c45666f2ba9d68bdb67c2438ba063f72.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-1594022.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات