این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات آب و خاک ایران، جلد ۴۴، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۶

عنوان فارسی QFD (کاربرد عملکرد کیفیت)، ابزاری در بهبود مدیریت و ارائه خدمات در شبکه‌های آبیاری و زهکشی (مطالعه موردی: شبکه آبیاری و زهکشی دشت قزوین)
چکیده فارسی مقاله یکی از مسائل بسیار مهم در طراحی و بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی رعایت‌نکردن مشتری‌مداری است که مشکلات بسیاری را در پی دارد؛ از جمله نارضایتی کشاورزان از مدیریت و درنتیجه عدم بهره‌وری این تأسیسات. الگوبرداری از روش‌های افزایش بهره‌وری مدیریت می‌تواند رویکرد مدیریتی مؤثری باشد. در میان روش‌های نوین مدیریتی، QFD (کاربرد عملکرد کیفیت) ابزاری مهم برای ترجمه خواسته یا صدای مشتری به تولید خدمات است، که با به‌کارگیری عوامل کیفیتْ سازمان را به سمت آنچه برای مشتری مهم است، هدایت می‌کند. در این مقاله، با استفاده از داده‌های وضع موجود و تجارب قبلی در شبکه آبیاری دشت قزوین و به‌کارگیری روش مدیریتی QFD و تشکیل خانه کیفیت (HOQ)، برای نخستین بار وضعیت مدیریت شرکت بهره‌بردار در یک شبکه آبیاری ارزیابی و راهکارهای مدیریتی، برای ارتقای کیفیت خدمات، اولویت‌بندی شد. نتایج نشان داد کاربرد QFD در مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی، همچون دیگر مسائل مدیریتی، در بهبود کیفیت و ارائه خدمات مفید است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی QFD, an Implement for Improving Management and Service Provision in Irrigation and Drainage Networks (Case Study: Ghazvin Irrigation District)
چکیده انگلیسی مقاله An ignoring of the customers' demands constitutes one of the most important problematic issues to be reconsidered in design and operation of irrigation and drainage projects. This, if not properly heeded would cause many inconveniences, specially farmer's dissatisfaction and as a consequence inefficiency of the constructed water works. Towards this, employment of the patterns of management in successful cooperation could be an effective approach to successful irrigation network management. Among some several management methods, the quality performance application, QFD (Quality Function Deployment) is a notable implement to translate the voice of customer into service providing. An employment of the quality factors would lead the organization to themes that are notable to the customers. In this paper, the state of affairs of operation is investigated through an application of the data of status quo vs. the previous experiences of one of the major irrigation districts in Iran (Ghazvin Irrigation District) while using QFD management method and creating the HOQ (House of Quality). Also through an analysis of the results, some solutions have been proposed and categorized to increase the service quality for water users. The results indicated that application of QFD in management of irrigation and drainage networks, similar to other themes of management, works so useful in quality improvement and as well in service provisions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اعظم شریف نژاد |
کارشناس ارشد و استادیار پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

عاطفه پرورش ریزی | parvaresh rizi
کارشناس ارشد مدیریت در وزارت نیرو و معاونت دفتر نظام های بهره برداری آب و آبفا
سازمان اصلی تایید شده: وزارت نیرو

احمد پورزند |
کارشناس ارشد مدیریت در وزارت نیرو و معاونت دفتر نظام های بهره برداری آب و آبفا
سازمان اصلی تایید شده: وزارت نیرو


نشانی اینترنتی http://ijswr.ut.ac.ir/article_36124_f41d98976df9fe8fc4d557b8f880f702.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات