این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۵، شماره ۵۰، صفحات ۲۱-۴۰

عنوان فارسی نمود جنسیت، سن و طبقه اجتماعی در کتاب‌های درسی عربی در دوره متوسطه اول در ایران (ارزیابی جامعه‌شناختی)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی چگونگی نمود پدیده‌های جنسیت، مراحل سنی و طبقه اجتماعی در 3 کتاب درسی زبان عربی پرداخته که وزارت آموزش‌وپرورش ایران برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول در طول چند سال اخیر طراحی و تألیف نموده‌است. بررسی جنسیت، سن و طبقه اجتماعی در این کتاب‌های درسی بدین‌ دلیل صورت گرفته که معلمان و دانش‌آموزان در معرض بسیاری از واژگان، تصاویر و شکل‌هایی هستند که تأثیر بسیاری روی شناخت و جهان‌بینی ایشان دارد. ازاین‌رو، در این جستار با به‌کارگیری سیاهه جامعه‌شناختی «کانینج ورث» (1995م) پس از استخراج کلمات و تصاویر مرتبط با موضوع، کتاب‌های مذکور بررسی شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد میزان پراکندگی جنسیت مذکر و مؤنث در مواد دیداری و نوشتاریِ سه کتاب به شکل همگن صورت گرفته و چنین می‌نمایاند که به زنان در زمینه‌های مختلفِ پرداخته‌شده در کتاب ازجمله شغل و جایگاه اجتماعی، ارزشی همچون مردان بخشیده شده‌است. همچنین بیشتر تصاویر نمایانگر طبقه اجتماعی متوسط است و کیفیت نمود سن و طبقه اجتماعی با فرهنگ ایرانی و مراحل سنی دانش‌آموزان متناسب و هم‌سو است؛ چراکه بیشتر تصاویر و شکل‌ها مرحله نوجوانی را نشان می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کتاب درسی، جنسیت، سن، طبقه اجتماعی،

عنوان انگلیسی لنوع الاجتماعی والعمر والطبقة الاجتماعیة فی کتب العربیّة المدرسیّة بالمرحلة الثانویّة الأولی فی إیران (تقییم اجتماعی)
چکیده انگلیسی مقاله g="AR-SA">إنّ هذه الدراسة تحاول الکشف عن کیفیة تمثّل مظاهر النوع الاجتماعی والمراحل العمریة والطبقة الاجتماعیة فی المقرّر الدراسی لمادّة اللغة العربیة بالصّف السابع والثامن والتاسع فی المرحلة الثانویة الأولی وهو کتب اللغة العربیّة الثلاثة التی تمّ تصمیمها وتألیفها خلال السنوات الأخیرة للطلاب الإیرانیین الدارسین؛ وقد تمّت دراسة النوع الاجتماعی والعمر والطبقة الاجتماعیة المتجلّیة فی طیّات هذه الکتب المدرسیة حیث یتعرّض المعلّمون والطلّاب للعدید من الکلمات والصّور والرسوم التی لها تأثیر کبیر علی معرفتهم ومواقفهم ووجهات نظرهم تجاه العالم. انطلاقاً من هذا، لقد استعرضنا فی الدراسة الحالیة ثلاثة کتب لمادّة اللغة العربیة باستخدام استمارة التقییم الاجتماعی لـ«کانینجس ورث» (1995م) بعد استخراج الکلمات والصور المعنیّة بموضوع البحث. تُبیّن نتائج الدراسة المتمخّضة عن البیانات الإحصائیة أنه ثمّة توازن بین مدی النسب المئویّة للنوع الاجتماعی الذکوری والأنثوی التی توزّعت علی المواد المرئیّة والمکتوبة المتضمّنة فی الکتب الثّلاثة مما یدلّ علی أنه أعطیت للنساء قیمة مساویة للرجال فی مواضیع مختلفة منها المهنة والطبقة الاجتماعیة؛ وبالنسبة إلی تمثّل الطبقة الاجتماعیة والعمر تتجلّی النتائج أن النسبة العالیة من الصّور والرسوم تعرض الطبقة الاجتماعیة المتوسّطة وهناک فیها توافق وانسجام مع الثّقافة الإیرانیة ومستوی أعمار الطلّاب الدارسین بالمرحلة الثانویة الأولی.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ساجد زارع |
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه یزد

حسین کیانی |
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز

علی اصغر کارگر |
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه هنر شیراز


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_82319_e550b4af5e416c18426e045d570a6d54.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-1605202.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات