این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۵، شماره ۵۰، صفحات ۴۱-۶۰

عنوان فارسی شخصیت سیره‌ای و رابطه آن با مکان متغیّر در رمان «مقتل بائع الکتب» اثر سعد محمدرحیم
چکیده فارسی مقاله رمان‌های عراقی منتشرشده پسا 2003م از فضایی بهره‌مند شدند که به چالش‌های ناشی از پیدایش انواع خشونت از قبیل کشتن آدم‌ها بر اساس قومیت می‌پردازد. بر این اساس رمان‌نویس عراقی، سعد محمدرحیم، شاهکار خود «مقتل بائع الکتب» (داستان کشتن ‌کتاب‌فروش) را به صحنه آورد، و به دو عنصر ‌شخصیت و مکان در آن جایگاهی برجسته‌ ‌بخشید و میان آن دو رابطه‌‌ هم‌آوایی پیوسته برقرار نمود تا رمانش بتواند بسان یک تابلوی پانورامایی قشری از عراق پسا تغییر و گوشه‌ای از رنج‌های انسان و مکان ناشی از ره‌آورد اشغال را بازنمایی ‌‌کند. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی می‌کوشد بر شخصیت اصلی این رمان تمرکز نماید تا از ظرافت‌های هنری به‌کاررفته در پردازش و گره زدن آن به مکان متغیّر پرده بردارد. چون شرح‌حال وی بخش‌ عمده رمان را تشکیل می‌دهد، سیره‌ای‌ نام گرفت. مکان نیز متغیّر ‌نامیده شد؛ زیرا شرایط حاضر بر آن تأثیر گذاشته و چهره‌اش را تغییر داده‌است. بررسی نشان می‌دهد که رمان‌نویس برای پردازش شخصیت‌ جنجالی‌ «محمود المرزوق» و گره‌زدن آن به مکان از تکنیک‌های هنری بهره می‌گیرد، المرزوق شخصیت اصلی و همه‌جانبه رمان است که در مکان‌‌های متغیر به‌ویژه (باز/ بسته) حاضر می‌شود، با آن‌ها رابطه برقرار می‌کند، به‌طور تکامل‌یافته‌ با آن‌ها حاضر و همراه می‌گردد، و با تغییر شمایل آن‌ها خود نیز دگرگون می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رمان، شخصیت سیره‌ای، مکان، مقتل بائع الکتب، سعد محمدرحیم،

عنوان انگلیسی ّة السیریّة وعلاقتها بالمکان المتغیّر فی «مقتل بائع الکتب» لسعد محمد رحیم
چکیده انگلیسی مقاله للروایات العراقیّة الصادرة بعد 2003م فضاء تسجیلی یعتنی بإشکالیات الإنسان وهواجسه من شتّى أنواع العنف مثل القتل على الهویة وغیره، وفی هذا السیاق جاءت روایة "مقتل بائع الکتب"، رائعة القاصّ العراقی، سعد محمد رحیم، لتمثّل الواقع وتنوء بتلک الإشکالیات، وقد منح صاحبها الشخصیّة والمکان مکانة مائزة، وأدرجهما فی علاقة تناغم مستمرّ، فصارت روایته لوحة بانورامیّة تعکس شریحة من عراق ما بعد التغییر، وتعرض جانباً من مکابدة الإنسان ومعاناة المکان. تفید الدراسة من المنهج الوصفی ـــ التحلیلیّ الّذی یساعدها فی الترکیز على الشخصیّة الرئیسة، وإماطة الّلثام عن الدقائق الفنّیة والجمالیة لخلقها وإبرازها من شتّى الجوانب؛ ومن ثمّ الکشف عن طبیعة علاقتها بالمکان، والدلالات الّتی تمخّضت عنها. سُمّیت الشخصیّة المحوریّة "سیریة" نظراً لهیمنة سیرتها على المتن الروائی، واستحواذها على مساحة کبیرة من النصّ؛ مثلما سُمّی المکان "متغیراً" تبعاً لتغیّر ملامحه إثر الظروف الطارئة من انقلاب وحروب واحتلال. من الّلافت أنّ القاصّ یستغلّ التقنیات الفنیّة فی تقدیم الشخصیّة الإشکالیّة، محمود المرزوق، وربطها بالمکان المتغیّر. المرزوق شخصیّة محوریّة/نمطیّة حضرت فی أماکن عدّة وتمثّلت فیها، أهمّها المفتوح والمغلق؛ ولوشیج القرابة بین المکان والشخصیّة جاءت الأخیرة متکاملة مع المکان، مثلما جاء المکان هو الآخر مواکباً لسیرة الشخصیّة ومسیرتها.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کریم امیری |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر

محمد جواد پورعابد |
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_75565_7e4010ee9a2e0c8ee5cf0651df46a609.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-1605203.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات