این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۵، شماره ۵۰، صفحات ۶۱-۸۰

عنوان فارسی الاستعاره الأساسیه ووظیفتها فی روایه «ریح الجنوب»
چکیده فارسی مقاله الروایه أهم جنس أدبی تقوم بتصویر الحیاه السیاسیه والاجتماعیه والثقافیه والاقتصادیه، ولها مقدرهٌ علی تصویر الأفکار الإنسانیه والعواطف والتطلعات. عبد الحمید بن هدوقه من الروایین الذین عالجوا فی روایاتهم مختلف المواضیع السیاسیه والاجتماعیه والثقافیه، من أعماله «ریح الجنوب» الذی استخدم فیه الوصف لمعالجه الواقع الثقافی والاجتماعی والسیاسی المسیطر علی الجزائر بُعید الحرب التحریریه. لقد استخدم الکاتب لتصویر الموضوعات الاجتماعیه والنفسیه للمجتمع نوعاً مِن الاستعاره، هی مزیج من الاستعاره القدیمه والاستعاره الجدیده التی تعطی النص هویه رمزیه جذابه. یعالج هذا البحث علی المنهج الوصفی - التحلیلی الاستعارات الأساسیه فی روایه "ریح الجنوب" وجوانبها الخفیه فی وصف وضع المجتمع الجزائری. نظراً لتکرار مفاهیم "ریح الجنوب" و"أنغام نای"، وفضلاً عن "خطه الفخار الغامضه" و استخدام هذه المفاهیم فی مشاهد خاصه، تشیر النتائج إلی أن کل واحد من هذه المفاهیم یُعتبّر مجازاً عن إحدی التیارات الفکریه والخصائص الاجتماعیه الموجوده فی المجتمع الجزائریّ بعد الثوره.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی ة بنیادی و کارکرد آن در رمان «ریح الجنوب»
چکیده انگلیسی مقاله lang="FA">«ریح الجنوب» اولین رمان الجزایری به زبان عربی است که نویسندۀ آن «عبدالحمید بن هدوقه» با استفاده از ابزار توصیف، واقعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی الجزایر را به گونه‌ای توصیف کرده که نشان‌دهندة وضعیت حاکم بر الجزایرِ بعد از انقلاب باشد. نویسنده برای به‌تصویرکشیدن وضعیت روحی، روانی و اجتماعی جامعۀ الجزایر، گونه‌ای از استعاره را به کار برده که تلفیقی از استعارۀ قدیم و جدید است و به‌واسطۀ همنشینی با صحنه‌هایی خاص، به متن، هویتی جذاب بخشیده‌است، به‌طوری‌که ذهن را برای دریافت چرایی تکرار برخی صحنه‌ها به تکاپو وا می‌دارد. در این پژوهش به روش تحلیلی ـ توصیفی، استعاره‌های بنیادی در رمان «ریح الجنوب» و کارکردهای آن بررسی می‌شود. نتایج این نوشتار نشان می‌دهد با توجه به بسامد تکرار مفاهیمی مانند «باد جنوب»، «صدای نی» و نیز «طرح ذهنی مبهم سفال» و همنشینی آن‌ها با صحنه‌هایی خاص، هر یک به صورتی استعاری، بیانگر یکی از جریان‌های فکری و ویژگی‌های اجتماعی حاکم بر جامعة الجزایر بعد از انقلاب است.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه قادری |
یزد. اردکان

جمشید قاسمی |
گروه عربی دانشگاه یزد


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_86188_28d0e8d11c3be89e5843a995aea2231a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-1605204.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات