این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۱۵، شماره ۵۰، صفحات ۸۱-۱۰۰
عنوان فارسی
تمظهرُ الهَیمنه و الآراء المضادّه للهَیمنه فی قصّه «خلیل الکافر» (فی ضَوء نظریّه أنطونیو جرامشی)
چکیده فارسی مقاله
یُعتبر أنطونیو جرامشی الإیطالی (1937) مِنْ کبار المنظّرین والمناضلین للرأسمالیّه وهو مؤسّس مفهوم الهیمنه؛ المشروع الذی یرتکز فی الخطوه الأولی علی السُّلطه الثقافیّه والإیدیولوجیّه ویرکّز علی أثر التّفکیر والإراده کوسیلهٍ لتغییر التأریخ والسُّلطه الإجتماعیّه ویبنی دعائم خطّته علی رفض الطّبقیّه وإحداث التّغییر فی نظام الإستیلاء نحو الرِّضا العامّ. تهدف هذه المقاله إلی التحلیل الإجتماعی لقصّه خلیل کافر لمؤلّفها جبران خلیل جبران فی ضوء نظریّه الهیمنه لأنطونیو جرامشی وممّا دَعانا إلی القیام بهذا البحث هو تماثل آراء جبران الإجتماعیّه مع نظریّه الهیمنه لجرامشی إذ أنّه فی هذا الإنتاج یقومُ بتمحیص الطّبقیّه والسُّلطه السّائده علی المجتمع الإقطاعیّ محلّلاً وناقداً مدقّقاً ویعرضُ فی أثره هذا مجتمعاً حافلاً بالضَّغط والسَّحق مِنْ قبل الطّبقه المسیطره علی الطّبقات الأخری. فی الحقیقه ینوی جبران مِنْ خلال خلق شخصیّه خلیل الثائر تمحیصَ وإدانه الطَّبقیّه والتنویه بالمساواه بین الشَّرائح البشریّه؛ المساواه الّتی لایمکن إقامتها فی المجتمع إلّا عنْ طریق تنویر الرّأی العامّ وتعزیز الإیدیولوجیّه فی أذهان الطّبقه السُّفلی. نظراً لنتائج البحثِ یمکنُ القولُ بأنّ جبران فی هذا الأثر إذْ یعتقدُ بتأثیر الدِّعامهِ الإقتصادیّهِ فهو یُولی اهتماماً بالغاً الدَّورَ الفاعلَ للإیدیویوجیّهِ والسُّلطهِ الثقافیّهِ فی تحدید وتغییر البنی الإجتماعیّه والإقتصادیّه وفی ضَوء الإیدیولوجیّات التنویریّه والتثقیفیّه یؤمنُ بانتصار الشَّریحهِ الضَّعیفهِ علی القوی المسیطره والقُدرات السیاسیّه والرأسمالیّه.
کلیدواژههای فارسی مقاله
أنطونیو جرامشی، نظریّه الهیمنه، جبران خلیل جبران، خلیل کافر،
عنوان انگلیسی
د هژمونی و اندیشههای ضدهژمونیک در داستان «خلیل کافر» (بر مبنای نظریۀ آنتونیو گرامشی)
چکیده انگلیسی مقاله
lang="FA">آنتونیو گرامشی (1937)، از تئوریسینهای ضدسرمایهداری و مفهومپرداز نظریۀ «هِژمونی» است؛ طرحی که بر سلطۀ فرهنگی و ایدئولوژیک تکیه داشته و بر قدرت اندیشه و ارادۀ آدمی در دگرگونی سلطۀ اجتماعی پای میفشارد و استراتژی خود را بر نفی تضاد طبقاتی و ایجاد تغییر در نظام استیلا به سوی رضایت عمومی مبتنی میداند. هدف مقالۀ حاضر، تحلیل جامعهشناختی داستان «خلیل کافر» اثر جبران خلیل جبران به شیوۀ تحلیل محتوایی و بر مبنای نظریۀ هژمونی گرامشی است. انگیزۀ انجام پژوهش نیز تشابه دیدگاههای جامعهشناختی جبران با نظریۀ مزبور است. وی در این اثر، فاصلۀ طبقاتی و استبداد حاکم بر جامعۀ ارباب ـ رعیتی را به شیوهای نقادانه ترسیم نموده و سیمای جامعۀ آکنده از فشار طبقۀ فرادست نسبت به قشر فرودست را با آفرینش اثری گویا به نمایش میگذارد. درواقع جهانبینی پنهان داستان با نقشآفرینی شخصیت انقلابی خلیل، در جهت نقد تضاد طبقاتی و ستایش برابری میان لایههای انسانی است. نتایج پژوهش نشان میدهد جبران، ضمن توجه به کارکردهای پشتوانۀ اقتصادی، بر نقش اثرگذار هژمونی فرهنگی در تعیین ساختارهای اجتماعی و اقتصادی تأکید دارد و در پرتو آگاهی و ایدئولوژیهای روشنگرانه، به پیروزی ارادۀ قشر فرودست بر نیروهای سُلطه و قدرتهای سیاسی و اقتصادی معتقد است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
أمید جهان بخت لیلی |
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه گیلان
سمیه پرماس |
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی
نشانی اینترنتی
http://iaall.iranjournals.ir/article_80660_ef8f6f43d33a5bff31618928e631e479.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-1605205.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات