این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۵، شماره ۵۰، صفحات ۱۰۱-۱۲۲

عنوان فارسی بلاغه السخریه فی قصص «نوادر جُحا»
چکیده فارسی مقاله یُطلق أدب الأطفال علی أعمال تُکتب للطفل ولاتخلو من هدفی الترفیه والتعلیم. تُعدّ السخریه من الأسباب المؤثره علی هذا النوع الأدبی التی تبرز البلاغه کعنصر رئیسی لتحقّقها. حاول أدباء الطفل أن یدخلوا عالم الأطفال من خلال شخصیات ساخره کجُحا وذلک بهدف ترفیه الطفل، فیعرضوه کفکاهی یحکی الوقائع بطرائفه الفریده وبلاغته المثلی. تنتمی قِیم السخریه الأدبیه لهذه الأعمال إلی أسالیب بلاغیه خاصه تتناسب وعالم الطفل. وهذه الدراسه وفقاً للمنهج الوصفی-التحلیلی تسعی إلی الکشف عن وجوه تأثیر الأسالیب البلاغیه لتماهی الطفل مع شخصیه جُحا وتمزاجه العاطفی فی قصص "نوادر جُحا" (2007م). ولتحقیق هذا الهدف تمت دراسه جمیع کلمات القصص وتقییم أسالیبها البلاغیه. تشیر النتائج إلی أن الکاتب وظّف أسالیب بلاغیه کالتکرار، ومراعاه ‌النظیر، والتشخیص، والکنایه، والطباق وذلک کی یلقی جوّا من السخریه والضحک فی ثنایا القصص، وفی النهایه کی یبرز بلاغه السخریه فی المجوعه القصصیه.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله أدب الطفل، السخریه، الأسالیب البلاغیه، جُحا، "،نوادر جُحا"،،

عنوان انگلیسی در داستان‌های کودکانة «نوادر جُحا»
چکیده انگلیسی مقاله g="FA">ادبیات کودک شامل آثاری است که مخاطب آن کودک است و دو هدف سرگرم‌کنندگی و آموزشی را دنبال می‌کند. یکی از عوامل تأثیرگذاری این نوع ادبی، طنز موجود در آن است که شگردهای مختلف بلاغی نقش مهمی در تحقق آن ایفا می‌کنند. در ادبیات کودک عربی شخصیت‌هایی فُکاهی همچون جُحا، انبساط خاطر کودک را فراهم می‌آورند؛ بنابراین جُحا را به عنوان فردی معرفی می‌کنند که همه‌چیز را با بذله‌گوییِ منحصربه‌فرد و بلاغت مثال‌زدنی‌اش روایت می‌کند. ارزش ادبی طنز در چنین آثاری در گرو شگردهای بلاغی خاصی است که متناسب با روحیات کودک به کار می‌رود. جستار حاضر با تکیه بر روش توصیفی ـ تحلیلی در تلاش است، میزان تأثیرگذاری شگردهای بلاغی در همذات‌پنداری کودک با شخصیت جُحا را در مجموعة داستانی «نوادر جُحا» (2007م) کشف نماید. برای دستیابی به این هدف تمام واژگان داستان‌ها بررسی و عناصر بلاغی آن ارزیابی گردید. نتایج حاکی از این است که در این اثر به ترتیب سازه‌های طنزآفرین تکرار، مراعات‌نظیر، انسان‌پنداری، کنایه و تضاد به‌گونه‌ای به کار رفته‌است که علاوه بر ایجاد شگفتی و خنده در کودک، در طنزگونگی رخدادهای داستان و درنتیجه بلاغت طنز مجموعة داستانی تأثیر دارد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله راضیه علی احمد |
دانش‌آموختة کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه زابل

عبدالباسط عرب یوسف آبادی |
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه زابل

علی اصغر حبیبی |
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه زابل


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_63609_0d1214cbeacd8af95103bb62e7bd5611.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-1605206.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات