این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش اصول حفظ سلامتی طب سنتی ایران بر سبک زندگی بهورزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سبک زندگی نا مناسب یکی از مهمترین علل افزایش بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های مزمن در سال‌های اخیر بوده است. طب سنتی ایرانی با ارائه‌ی راهکارهای مناسب برای حفظ سلامتی می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه داشته باشد. ارتقای سلامت بهورزان به عنوان یکی از موثرترین نیروهای حوزه‌ی بهداشت و درمان از اهمیت فراوانی برخوردار است و هدف از این مطالعه بررسی این نکته است که آیا آموزش اصول حفظ سلامتی طب سنتی ایران می تواند باعث تغییر رفتار در جهت بهبود سبک زندگی بهورزان شود یا خیر. مواد و روش کار: این پژوهش مطالعه‌ای نیمه تجربی بود که در سال 1396 در شهرستان کاشان انجام شد و طی آن 54 بهورز شهرستان کاشان  وارد مطالعه شدند. ابزار بررسی سبک زندگی در این مطالعه، پرسشنامه‌ای بود که توسط گروه محققان طراحی شد. مداخله‌ی آموزشی طی 5 هفته و 25 ساعت آموزشی اجرا گردید و در این دوره، اصول شش گانه‌ی حفظ سلامتی (هوا، ورزش و استراحت، خواب و بیداری، خوردن و آشامیدن، حفظ مواد ضروری و دفع مواد زائد، حالات روانی) به بهورزان آموزش داده شد. گردآوری داده‌ها قبل و سه ماه بعد از مداخله‌ی آموزشی با استفاده از پرسشنامه‌ی کتبی انجام گرفت. به منظور دستیابی به نتایج، از نرم افزار SPSS19  و آزمون های paired t-test  و  کای - دو استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش اصول حفظ سلامتی طب سنتی ایرانی باعث تغییر رفتار معنادار در پنج اصل هوا، خواب و بیداری، خوردن و آشامیدن، حفظ مواد ضروری و دفع مواد زائد و حالات روانی گردیده است. بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که آموزش اصول حفظ سلامتی طب سنتی ایرانی می‌تواند باعث بهبود سبک زندگی بهورزان شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، اصول حفظ سلامتی، طب سنتی ایران، سبک زندگی، بهورزان

عنوان انگلیسی Effectiveness of training Persian Medicine Principles for Maintaining Health on the Lifestyle of Health Workers
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): The study was conducted to investigate the effectiveness of training of Iranian traditional medicine principles on health workers' lifestyle in Kashan, Iran. Methods: This was a quasi-experimental study on a sample of 54 health workers. The educational intervention was performed through 5 weeks and 25 educational hours during which, principles of health maintenance (weather, exercise and resting, sleep and awakeness, eating and drinking, maintaining essential materials and repelling unnecessary materials, psychological health) were taught to health workers. Data collection was conducted before and three months following the educational intervention. Results: According to the statistical analysis significant improvement was observed in five principles (weather, sleep and awakeness, eating and drinking, maintaining essential materials and repelling unnecessary materials and psychological health). Conclusion: The findings indicated that training Iranian traditional medicine principles for maintaining health could improve the lifestyle of health workers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زکریا روحانی | Zakariya Rouhani
Shahed University, Tehran, Iran
دانشگاه شاهد، تهران، ایران

محمدرضا واعظ مهدوی | Mohammad Reza Vaez Mahdavi
Medical Faculty, Shahed University, Tehran, Iran
دانشکده‌ پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

علی منتظری | Ali Montazei
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران

سقراط فقیه زاده | Soghrat Faghihzadeh
School of Medicine, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
دانشکده پزشکی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

محمود خدادوست | Mahmud Khoda Doost
Persion Medicine office of Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran
دفتر طب سنتی ایران، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-194-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/129/article-129-1608118.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات