این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۷، شماره ۹۸، صفحات ۵۱-۶۱
عنوان فارسی
بررسی میدانی سوانح ترافیکی و مکانیسم صدمات در بزرگ راه محدوده غرب شیراز در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله
طراحی خیابان ها، علائم و نشانه های اخطار دهنده از جمله عوامل موثر بر شدت و تعداد حوادث روی داده در شهرها هستند. با شناسایی نقاط حادثه خیز خیابان، بزرگ راه و جاده و رفع موانع موجود میتوان احتمال خطاهای انسانی را تا حد زیادی کاهش داد. هدف پژوهش مقطعی حاضر شناسایی نقاط حادثه خیز و عوامل موثر بر بروز سوانح ترافیکی و پیامدهای ناشی از آن می باشد. مطالعه حاضر به بررسی کلیه سوانح ترافیکی که از تاریخ 1/1/1394 تا پایان تیر ماه 1395 در بزرگ راه حسینی الهاشمی شهر شیراز اتفاق افتاده است میپردازد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیلی آماری قرار گرفت.نسبت شانس(OR) هر یک از عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی (مرگ و آسیب) مانند جنسیت، سن و زمان وقوع با استفاده از مدل رگرسیون لوجستیک برآورد شد. نتایج نشان داد که تعداد 421 تصادف مورد بررسی قرار گرفت که از بین کل تصادفات 348 مورد (7/82 درصد) منجر به وقوع آسیب و 1 مورد (2/0 درصد) نیز منجر به مرگ شده بود. متوسط سنی افرادی که دچار سانحه تصادف شده بودند برابر با 02/32±12 بود. مردها (OR=1.63 CL 0.91-2.91) بیشتر در معرض آسیبهای ناشی از حوادث ترافیکی قرار می گرفتند. نتایج نشان داد که مردان بیش از زنان در معرض سوانح و آسیب های ناشی از آن قرار دارند. عامل زمان یک عامل موثر در بروز سوانح می باشد و از نظر فصلی، بیشترین فراوانی مربوط به فصول تابستان و بهار بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بررسی میدانی، سوانح ترافیکی، بزرگ راه،
عنوان انگلیسی
Field Traffic Accident Tracking and Accident Mechanism at West Shiraz Highway in 2015-2016
چکیده انگلیسی مقاله
Among the factors affecting the severity and number of accidents in cities, street design, signs and warning signs. By identifying the incident points on the street, the great road and road, one can reduce the probability of human error by removing existing barriers. The purpose of this cross-sectional study is to identify incident points and factors affecting traffic accidents. The present study deals with all traffic accidents that took place from 1/1/1394 to the end of July, 1395 in the big road of Hosseini al-Hashemi city of Shiraz. Data were analyzed by SPSS software version 21. The odds ratio (OR) of each of the factors affecting traffic accidents (deaths and injuries) such as gender, age and time of the accident was estimated using logistic regression models. The results showed that 421 were randomized to the total number of accidents occurred between 348 (7/82 percent) caused damage and 1 (2.0 percent) were fatal. The average ages of people who have crash were 02/32 ± 12, respectively. Men (OR = 1.63 CL 0.91-2.91) were more susceptible to damage caused by traffic accidents. The results show that men are more likely to suffer from accidents and injuries than women. the most frequent was the summer and spring seasons. time factor was an effective factor in the occurrence of accidents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Field Survey, Traffic Accident, Highway
نویسندگان مقاله
مهناز یدالهی |
مرکز تحقیقات تروما، بیمارستان شهید رجایی (امتیاز)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
آسیه محمودی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
مجتبی نی داودی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
http://road.bhrc.ac.ir/article_88955_7eb965584b9aaa99a7ae16540b97b698.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1608754.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات