این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
طب مکمل
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۳۵۵۸-۳۵۶۹
عنوان فارسی
تأثیر قصههای قرآنی بر خودپندارۀ کودکان دبستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر قصههای قرآنی بر خودپندارۀ کودکان دبستانی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه یک طرح تجربی کلاسیک از نوع پیشآزمون - پسآزمون با دو گروه مداخله و کنترل بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده در شهرستان گنبدکاووس انجام شد. جامعۀ پژوهش شامل 60 کودک دبستانی 7 تا 12 ساله بود. 8 جلسۀ قصهگویی (هفتهای دو جلسۀ 60 دقیقهای) برای گروه مداخله برگزار شد. آزمودنیها ابزار خودپندارۀ پیرز هریس را در دو نوبت تکمیل کردند. دادهها با آزمون تی مستقل و تی زوجی و نرمافزار آماری 16 SPSS تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: خودپندارۀ کلی در گروه کنترل (57/4 ±20/57) و در گروه آزمون (3/85 ±62/63) بود که اختلاف آن معنیدار است (0/001=p). بر اساس آزمون تی مستقل بین هیچکدام از ابعاد خودپندارۀ کودکان در دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت؛ ولی اختلاف میانگین ابعاد خودپندارۀ کودکان در دو گروه معنیدار بود. همچنین بین خودپندارۀ کودکان گروه کنترل در جلسات قبل و بعد از قصهگویی تفاوت معنیدار وجود نداشت (0/31= p)؛ ولی این تفاوت در خودپندارۀ کودکان گروه آزمون معنیدار بود (0/005>P). نتیجهگیری: خودپندارۀ کودکان گروه قصۀ قرآنی افزایش یافت؛ بنابراین میتوان گفت مداخلۀ قصهگویی بر میزان خودپندارۀ کودکان دبستانی تأثیر دارد. قصههای قرآنی باعث مثبت شدن شناخت کودکان از خود و درنتیجه سلامت روان آنان میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قصههای قرآنی، خودپنداره، کودکان دبستانی
عنوان انگلیسی
The Effect of Quranic Stories on School-Age Children’s Self-Concept
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aimed to investigate the effect of Quranic stories on school-age children's self-concept. Methods: This study was conducted as a pretest-posttest experimental design on 60 primary school children aged 7-12 years old in the city of Gonbad-e-Kavos in 2017, who were assigned to two groups of intervention and control through simple random sampling. The intervention group received eight sessions of storytelling (two sessions per week for 60 minutes). The participants completed the Piers-Harris Children's Self-Concept Scale twice. The data were analyzed though SPSS 16 and using independent t-test and paired t-test. Result: Based on the results, overall self-concept was 57.20 ± 4.57 in the control group and 62.63 + 3.85 in the intervention group, which shows a significant difference (p=0.001). Independent t-test showed no significant difference among the dimensions of self-concept scale in the intervention and control groups. However, independent t-test showed a significant difference between the mean of self-concept dimensions of school-age children in the intervention group and that in the control group. Also, there was no significant difference in the self-concept of children before and after the storytelling in the control group (p=0.31), but there was a significant difference in the children' self-concept before and after the storytelling sessions in the intervention group (p < 0.005). Conclusion: Self-concept increased in the group receiving Quranic storytelling. Therefore, it can be said that storytelling intervention influenced the level of self-concept of school-age children. The Quranic stories make children aware of themselves and lead to their good mental health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Quranic stories, self-concept, primary school children
نویسندگان مقاله
حمید حجتی | hamid hojjati
-Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سارا غلامی | sara gholami
Department of Nursing, Ali Abad Katoul College, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
گروه پرستاری، دانشکدۀ علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
نشانی اینترنتی
http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-855-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری و مامایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات