این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۶-۲۲

عنوان فارسی مقایسه تأثیر روش بازی و تماشای کارتون بر میزان اضطراب قبل از بیهوشی در کودکان ۶ ۹ ساله کاندید عمل تانسیلکتومی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب قبل از اعمال جراحی میتواند تاثیرات متفاوتی روی کودکان و خانوادههای آنها داشته و روند درمان آنها را تحت تأثیر قرار دهد. مطالعات قبلی نشان دادهاند استفاده از روشهای غیردارویی )تماشای کارتون و بازی( جهت کاهش اضطراب کودکان نسبت به روشهای دارویی مزایایی دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر دو روش بازی و تماشای کارتون در کاهش اضطراب کودکان بلافاصله قبل از شروع روند بیهوشی مورد بررسی قرار گرفت. 3 ساله کاندید عمل - روش کار: مطالعه نیمه تجربی حاضر با طرح سه گروهی )تماشای کارتون، بازی و کنترل( در 33 کودک 6 جراحی تانسیلکتومی )هر گروه 33 نفر( در بیمارستان ولیعصر بیرجند در مقطع زمانی زمستان 7334 انجام شد. دادهها قبل و بعد از مداخله توسط پرسشنامه اضطراب Yale جمعآوری و توسط آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی تی زوجی، آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون، توکی و تحلیل واریانس آنالیز شد. = 3/ یافتهها: میانگین اضطراب واحدهای مورد پژوهش قبل از مداخله بر حسب گروههای مختلف معنیدار نبود ) 1 P( اما بعد از = 3/ مداخله )بلافاصله قبل از بیهوشی( معنیدار شد ) 32 P = 3/ (. میانگین اضطراب قبل و بعد از مداخله در گروه بازی 33 P، کارتون =3/337 P = 3/ و کنترل 7 P بود. آزمون تعقیبی توکی در زمینه تفاوت بین گروهها حاکی از آن بود که میانگین اضطراب در گروه >3/ کارتون به طور معنیداری پایینتر بود ) 337 P .) نتیجهگیری: بازی و تماشای کارتون نقش مؤثری در کنترل اضطراب کودکان قبل از بیهوشی دارد. لذا پیشنهاد میشود در بخشهای جراحی و اتاق عمل کودکان، شرایط و تسهیلات لازم برای اجرای این روشها مهیا گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی اضطراب کودکان کارتون تانسیلکتومی اتاق عمل

عنوان انگلیسی Comparison of the Effect of playing and watching the Cartoon on Anxiety before Anesthesia in 3-6 Years Old Children Candidate for Tonsillectomy
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Anxiety before surgery can have a different effect on children and their families and affect the treatment process. Previous studies have shown that the use of non-medical techniques (watching cartoons and playing) has a beneficial effect on children's anxiety in comparison with pharmacological methods. Therefore, the aim of this study was to determine the effect of two methods of playing and watching cartoons on reduction of child anxiety immediately before the onset of anesthesia. Methods: A semi-experimental study was conducted on three groups (cartoon watching, playing and control) in 90 children aged 3 to 6 years old who were candidates for Tansilectomy (30 patients each) at Vali-e-Asr Hospital in Birjand during the winter of 2013. The data were analyzed by Yale Anxiety Inventory before and after the intervention and analyzed by t-test, t-test, Pearson correlation coefficient, Tukey and analysis of variance by descriptive and inferential statistics. Results: The mean of anxiety of the subjects before intervention was not significant in different groups (P = 0.7) but after intervention (immediately before anesthesia), it was significant (P = 0.02). The mean of anxiety before and after intervention in the play group was P = 0.03, Cartoon, P = 0.0001 and control P = 0.1 respectively. Tukey's post hoc test for the difference between the groups indicated that the mean of anxiety was significantly lower in the cartoon group (P < 0.001). Conclusions: Playing and watching cartoons plays an effective role in controlling the anxiety of children before anesthesia. Therefore, it is recommended that the surgical and operating rooms of the children be provided with the conditions and facilities necessary for the implementation of these procedures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Play Anxiety Children Cartoons Tonsillectomy Operating Room

نویسندگان مقاله سمیه محمدی | Somayyeh Mohammadi


علی تاج آبادی | Ali Tajabadi


رضا محبی | Reza Mohebbi


مصطفی روشن زاده | Mostafa Roshanzadeh



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-690&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-1614887.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات