این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اطلاعات جغرافیایی (سپهر)
، جلد ۲۸، شماره ۱۰۹، صفحات ۱۴۷-۱۶۶
عنوان فارسی
ارزیابی تأثیرات کاربری اراضی شهری در ایجاد حجم ترافیک جهت ساماندهی و بازتوزیع فضایی آنها - مطالعه موردی: بافت مرکزی کاشان
چکیده فارسی مقاله
امروزه کاربری زمین شهری از جمله عوامل مهم در سیستم شهر است که از طریق شبکه
های ارتباطی و جریان
های ترافیکی با سیستم حمل
ونقل در ارتباط مستقیم ومتقابل است. در واقع حمل
ونقل و کاربری زمین شهری، یک سیستم را شکل می
دهد به
گونه
ای که تصمیم در یکی بر دیگری اثر می
گذارد و مدیریت در یکی می
تواند درتحقق اهداف دیگری مؤثر واقع شود. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی تأثیرات کاربری اراضی شهری در ایجاد حجم ترافیک، جهت ساماندهی و بازتوزیع فضایی آن
ها در بافت مرکزی شهر کاشان می
باشد. کاربری آموزشی (دبستان، راهنمایی و دبیرستان) و کاربری درمانی به
صورت نمونه در محدوده مرکزی کاشان بررسی شد. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی بر اساس هدف کاربردی است و ابزار اصلی گردآوری داده
ها مصاحبه با کارشناسان و اطلاعات طبقه
بندی
شده کاربری اراضی شهرداری است. جهت تجزیه
و تحلیل داده
ها از مدل تحلیل شبکه (
network analysis
) در محیط نرم
افزار
Arc GIS
استفاده شده است.براساس آزمون تعیین محدوده خدماتی در مدل تحلیل شبکه، در محدوده مرکزی شهر کاشان 13/13 درصد در حداقل شعاع دسترسی و 68/20 درصد در حداکثر شعاع دسترسی دارای جذب سفر مازاد نسبت به
کل شهر به دلیل هم
پوشانی بیشتر این کاربری
ها است. نتایج این پژوهش میزان تراکم ترافیک در بخش مرکزی کاشان را نسبت به
کل شهر و نقش کاربری بهداشتی و درمانی را در ترافیک بخش مرکزی به دلیل هم
پوشانی نسبت به کل شهر بیان کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کاربری اراضی شهری، ترافیک شهری، بازتوزیع فضایی، بخش مرکزی، تحلیل شبکه،
عنوان انگلیسی
ارزیابی تأثیرات کاربری اراضی شهری در ایجاد حجم ترافیک جهت ساماندهی و بازتوزیع فضایی آنها - مطالعه موردی: بافت مرکزی کاشان
چکیده انگلیسی مقاله
امروزه کاربری زمین شهری از جمله عوامل مهم در سیستم شهر است که از طریق شبکه
های ارتباطی و جریان
های ترافیکی با سیستم حمل
ونقل در ارتباط مستقیم ومتقابل است. در واقع حمل
ونقل و کاربری زمین شهری، یک سیستم را شکل می
دهد به
گونه
ای که تصمیم در یکی بر دیگری اثر می
گذارد و مدیریت در یکی می
تواند درتحقق اهداف دیگری مؤثر واقع شود. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی تأثیرات کاربری اراضی شهری در ایجاد حجم ترافیک، جهت ساماندهی و بازتوزیع فضایی آن
ها در بافت مرکزی شهر کاشان می
باشد. کاربری آموزشی (دبستان، راهنمایی و دبیرستان) و کاربری درمانی به
صورت نمونه در محدوده مرکزی کاشان بررسی شد. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی بر اساس هدف کاربردی است و ابزار اصلی گردآوری داده
ها مصاحبه با کارشناسان و اطلاعات طبقه
بندی
شده کاربری اراضی شهرداری است. جهت تجزیه
و تحلیل داده
ها از مدل تحلیل شبکه (
network analysis
) در محیط نرم
افزار
Arc GIS
استفاده شده است.براساس آزمون تعیین محدوده خدماتی در مدل تحلیل شبکه، در محدوده مرکزی شهر کاشان 13/13 درصد در حداقل شعاع دسترسی و 68/20 درصد در حداکثر شعاع دسترسی دارای جذب سفر مازاد نسبت به
کل شهر به دلیل هم
پوشانی بیشتر این کاربری
ها است. نتایج این پژوهش میزان تراکم ترافیک در بخش مرکزی کاشان را نسبت به
کل شهر و نقش کاربری بهداشتی و درمانی را در ترافیک بخش مرکزی به دلیل هم
پوشانی نسبت به کل شهر بیان کرده است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کاربری اراضی شهری, ترافیک شهری, بازتوزیع فضایی, بخش مرکزی, تحلیل شبکه
نویسندگان مقاله
یونس غلامی |
استادیار دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان
سید احمد حسینی |
دکتری برنامه ریزی شهری
محسن شاطریان |
دانشیار دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان
اکرم محمدی |
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه کاشان
ابوالفضل دهقان جزی |
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه کاشان
نشانی اینترنتی
http://www.sepehr.org/article_35644_0c841c931ba9e0586abb68b1c0d0bb09.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/589/article-589-1615135.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات