این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های محیط زیست
، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۲۸۵-۲۹۸
عنوان فارسی
تعیین کننده های نگرش محیط زیست گرایانه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده فارسی مقاله
تعیینکنندههای نگرش محیطزیست گرایانه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس سمیه مرادحاصلی1، پوریا عطائی*2، حمید کریمی گوغری3 1 و 2 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، ایران 3 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، ایران (تاریخ دریافت: 27/06/1395؛ تاریخ تصویب: 09/07/1397) چکیده ﻣﺎ اﻣﺮوزه در ﺟﻬﺎﻧﻲ زﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ اﻣﻨﻴﺖ و ﺳﻼﻣﺖ ﻣﺎ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻃﺮهﻫﺎﻳﻲ روﺑﻪرو اﺳﺖ، ﻣﺨﺎﻃﺮهﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ از ﻧﺴﻞﻫﺎی ﭘﻴﺸﻴﻦ آنها را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﻜﺮدهاند. ﻳﻜﻲ از اﻳﻦ ﻣﺨﺎﻃﺮات، مسایل ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂزﻳﺴﺖ اﺳت. این در حالی است که بسیاری از این آسیبها، ﭘﻴﺎﻣﺪ رﻓﺘﺎرهای نادرست اﻧﺴﺎنها ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ میباشد. بسیاری بر این باورند مشکلات محیطزیستی در ارزشها و باورهای اجتماع ریشه دارد و به همین دلیل باید دانست افراد اجتماع نسبت به بومشناسی چگونه فکر میکنند، درباره آن چه چیزی میدانند و نسبت به آن چه احساسی دارند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تعیینکنندههای نگرش محیطزیست گرایانه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بود.این تحقیق توصیفی به شیوه پیمایشی و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری 254 نفر از دانشجویان سال دوم کارشناسی ارشد و دکتری بودند که براساس جدول رجسی و مورگان 153 نفر برای نمونه انتخاب شدند. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصین و پایایی آن از طریق انجام مطالعه راهنما و محاسبه آلفای کرونباخ با دامنه بین 70/0 تا 85/0 به تایید رسید. در بررسی نگرش محیطزیست گرایانه دانشجویان یافتهها نشان داد که 37 درصد دانشجویان نگرش محیطزیست گرایانه منفی، 23 درصد نگرش خنثی و 50 درصد نگرش محیطزیست گرایانه مثبتی داشتند. رگرسیون چندمتغیره بهکار رفته، نشان داد که سه متغیر آگاهی از پیامدها، عضویت در کانونهای محیطزیستی و دانش محیطزیستی به ترتیب سه متغیر تاثیرگذار بر نگرش محیطزیست گرایانه دانشجویان بود به بیان دیگر با یک واحد تغییر در انحراف معیار متغیرهای مذکور به ترتیب 43/0، 22/0 و 18/0 تغییر در نگرش محیطزیست گرایانه دانشجویان ایجاد میشود. در نهایت، پیشنهاد میشود که ارتقا، دانش و آگاهی افراد از پیامدها بایستی مورد توجه قرار گیرد که خود این امر از طریق رسانههای عمومی، برگزاری کارگاههای آموزشی، ایجاد تشکلهای محیطزیستی در سطح دانشگاه و ... امکانپذیر میباشد. کلید واژهها: نگرش محیطزیستگرایانه، توسعه پایدار، رفتار محیطزیستی، دانشجویان کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس *نویسنده مسئول: ataeip@yahoo.com Email:
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Determinants of students’ Pro-environmental attitude of Agricultural College, Tarbiat Modares University
چکیده انگلیسی مقاله
Determinants of Students' Pro-Environmental Attitude of Agricultural College, Tarbiat Modares University 1Moradhaseli, S.; 2*Ataei, P.; 3 Karimi-Gougheri, H. 1, 2 PhD Candidate, Department of Agricultural Extension & Education, Faculty of Agriculture, Tarbiat Modares University. Iran 3 Assist. Profe. Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, University of Zabol. Iran (Received: 2016/09/17; Accepted: 2018/10/02) Abstract Today we live in a world where security and safety has faced with threats, none of them dangers that previous generations never experienced. One of these risks is environmental issues. While many of these injuries are the consequence of human's incorrect behaviors with the nature. Many believe environmental problems have rooted in values and social beliefs. Therefore, should be known that how the people of the community think about the ecology, what they know about it and how they feel about it. The aim of this research was to determine students' Pro-environmental attitude of Agricultural College (Tarbiat Modares University). This descriptive study was conducted by survey research and data collected questionnaire. Study population was 254 Masters and PhD students of the second year, according to tables' Krejcie and Morgan 153 students were selected for the sample and the necessary information was collected from them. The validity was confirmed by professors and experts in this field and reliability was confirmed through a pilot test and calculated of Cronbach's alpha with range 0.70 – 0.85. In examining the Pro- environmental attitude of the students showed that 37% of students has negative pro-environmental attitude, 23% has neutral and 50% has positive environmental attitude. Multivariate regression showed that three variables had influence on the attitude of students: awareness of the consequences, membership in the environmental associations and environmental knowledge. In other words, with a changes of standard deviation of in these variables respectively 0.43, 0.22, 0.18 caused change Pro-environmental attitude of students. According to the findings of study suggest that to promote knowledge and awareness of the consequences should be considered which that is possible through Public media, workshops and create environmental groups at the university level. Keywords: Pro-environmental attitude, sustainable development, environmental behavior, agricultural students, Tarbiat Modares University. *Corresponding author Email: ataeip@yahoo.com
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه مرادحاصلی |
دانشگاه تربیت مدرس
پوریا عطائی |
دانشگاه تربیت مدرس
حمید کریمی گوغری |
دانشگاه زابل
نشانی اینترنتی
http://www.iraneiap.ir/article_89128_3fbd3ff0a58034fbc6ba945cb482f1f6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات