این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات مالی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۸۱-۱۹۹

عنوان فارسی بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت‌‌‌های پذیرفته‌‌‌شده در بورس اوراق بهادار تهران
چکیده فارسی مقاله سرمایه فکری مجموعه‌‏‏ای از دارایی‌‏‏های دانش‌محور است که به یک سازمان اختصاص دارد و در زمره ویژگی‌‏‏های سازمان محسوب‌‏‏ می‌شود و از طریق افزودن ارزش به ذی‌نفعان کلیدی سازمان، به‌طور قابل ملاحظه‌ای به بهبود وضعیت رقابتی سازمان منجر‌‏‏ می‌‏‏‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد شرکت‌ها در ایران طی سال‌های 1382تا 1387 با استفاده از نرم‌افزار لیزرل LISREL)) بوده است. معیار‌‏‏های عملکرد شامل سود هر سهم، بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت سود خالص به کل دارایی‌ها، بازده سرمایه‌گذاری و بازده کل سهام عادی‌‏‏ است. یافته‌‏‏های این پژوهش نشان‌‏‏ می‌‏‏‌دهد که بازده حقوق صاحبان سهام و بازده کل سهام عادی تنها با یکی از متغیرهای سرمایه فکری یعنی سرمایه ارتباطی، ارتباط مستقیم دارد. همچنین، بازده دارایی‌ها و سود هر سهم با دو متغیر سرمایه فکری یعنی سرمایه ارتباطی و سرمایه انسانی ارتباط مستقیم دارد. به‌علاوه، بازده کل سرمایه‌گذاری، با هر سه متغیر سرمایه فکری یعنی سرمایه ارتباطی، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری ارتباط مستقیم دارد.‌
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of the relationship between Intellectual Capital and companies' performance in Tehran stock exchange
چکیده انگلیسی مقاله Intellectual capital is set of knowledge-based assets that belongs to an organization and will add value to key organizational stakeholders and this leads to a better competitive situation. The objective of this research is to investigate the relationship between intellectual capital and companies' performance in Iran during 1382-1387 using LISREL software. Earning per share, return on equity, net income to total assets ratio, return on investment and aggregate stock return are defined as the company's performance criterion. The results showed that a direct relationship exists among stockholders equity, ordinary stocks returns and one kind of intellectual capital called customer capital. In addition, Return of Assets and Earning per Share have direct relationship with customer capital and also human capital. Furthermore, investment total return has a direct relationship with customer, human and structural capitals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود یحیی زاده فر |
استاد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

حسنعلی آقاجانی |
دانشیار، مدیریت صنعتی، دانشگاه مازندران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

فاطمه یحیی تبار | yahya tabar
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بابل (Islamic azad university of babol)


نشانی اینترنتی http://jfr.ut.ac.ir/article_51847_6527ddbfb0496b8de4fa63836fb17c02.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات