این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تحقیقات مالی اسلامی
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۷۵-۱۹۹
عنوان فارسی
تحلیل تأثیر ماه مبارک رمضان بر بورس اوراق بهادار تهران
چکیده فارسی مقاله
هدف این مقاله بررسی وجود الگوهای فصلی در بازده و نوسانپذیری آن و نیز در تعداد معاملات مرتبط با رویدادهای تقویمی متحرک از جمله ماه مبارک رمضان است. بازدهی و نوسانپذیری بازده برای شاخصهای کل، قیمت و بازده نقدی، بازار اول، بازار دوم، صنعت و مالی در بازه زمانی 1377 تا 1388 محاسبه و از مدل رگرسیون معمولی و تصریح مدلهای گارچ برای برآورد مدلهای بازدهی و نوسانپذیری استفاده گردید. همچنین مدل رگرسیون معمولی با متغیر مجازی ماه رمضان برای تخمین تأثیر ماه رمضان بر تعداد معاملات مورد استفاده قرار گرفت. بررسی دادههای مربوط به بازدهی و نوسانپذیری نشان داد که نتایج مربوط به تأثیر ماه رمضان بر بازدهی و نوسانپذیری در دوره اصلی و دورههای فرعی اول (پررونق) و دوم (کمرونق) برای شاخصهای مختلف متفاوت است. ماه رمضان بر میانگین بازدهی شاخصهای کل، قیمت و بازده نقدی، بازار اول، بازار دوم و صنعت تأثیر معناداری ندارد، اما بر شاخص مالی تأثیر آن معنادار است و بر نوسانپذیری بازدهی شاخصهای کل، قیمت و بازده نقدی، بازار دوم، و مالی تأثیر منفی و معنادار دارد و بر نوسانپذیری بازدهی شاخصهای بازار اول و صنعت تأثیر معناداری ندارد. شواهد کاهش سیستماتیک در نوسانپذیری بازده در طی ماه مبارک رمضان استلزامهای مهمی برای قیمتگذاری اوراق بهادار و تصمیمات سرمایهگذاری برای سرمایهگذاران در کشورهای اسلامی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
تحلیل تأثیر ماه مبارک رمضان بر بورس اوراق بهادار تهران
چکیده انگلیسی مقاله
هدف این مقاله بررسی وجود الگوهای فصلی در بازده و نوسانپذیری آن و نیز در تعداد معاملات مرتبط با رویدادهای تقویمی متحرک از جمله ماه مبارک رمضان است. بازدهی و نوسانپذیری بازده برای شاخصهای کل، قیمت و بازده نقدی، بازار اول، بازار دوم، صنعت و مالی در بازه زمانی 1377 تا 1388 محاسبه و از مدل رگرسیون معمولی و تصریح مدلهای گارچ برای برآورد مدلهای بازدهی و نوسانپذیری استفاده گردید. همچنین مدل رگرسیون معمولی با متغیر مجازی ماه رمضان برای تخمین تأثیر ماه رمضان بر تعداد معاملات مورد استفاده قرار گرفت. بررسی دادههای مربوط به بازدهی و نوسانپذیری نشان داد که نتایج مربوط به تأثیر ماه رمضان بر بازدهی و نوسانپذیری در دوره اصلی و دورههای فرعی اول (پررونق) و دوم (کمرونق) برای شاخصهای مختلف متفاوت است. ماه رمضان بر میانگین بازدهی شاخصهای کل، قیمت و بازده نقدی، بازار اول، بازار دوم و صنعت تأثیر معناداری ندارد، اما بر شاخص مالی تأثیر آن معنادار است و بر نوسانپذیری بازدهی شاخصهای کل، قیمت و بازده نقدی، بازار دوم، و مالی تأثیر منفی و معنادار دارد و بر نوسانپذیری بازدهی شاخصهای بازار اول و صنعت تأثیر معناداری ندارد. شواهد کاهش سیستماتیک در نوسانپذیری بازده در طی ماه مبارک رمضان استلزامهای مهمی برای قیمتگذاری اوراق بهادار و تصمیمات سرمایهگذاری برای سرمایهگذاران در کشورهای اسلامی دارد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسنعلی سینایی |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز و نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
سید مهدی محمدی | seyed mehdi
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- مالی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://ifr.journals.isu.ac.ir/article_1536_351.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات