این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
تحقیقات مدلسازی اقتصادی
، جلد ۲، شماره ۶، صفحات ۶۱-۸۴
عنوان فارسی
رتبه بندی گروهی ازمحصولات شرکت های خودروسازی با رویکرد ترکیبی از مدلهای DEA بازه ای وAHP
چکیده فارسی مقاله
تحلیل پوششی دادهها کارایی نسبی واحدهای تصمیمگیرنده را برآورد میکند. این مقاله از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و تئوری سری فازی برای تغییر مدلی در تحلیل پوششی دادهها استفاده میکند که این روش میتواند برای ارزیابی عملکرد واحدهای شغلی استفاده شود. در این مقاله روشی جدیدی برای برآورد کارایی واحدهای تصمیمگیرنده با دادههای بازهای بهکار گرفته شده است. مدل توسعهیافته دارای دادههای بازهای است و افزونبر این، وزنی که به دادهها اختصاص مییابد، نیز به صورت بازهای است. از اینرو، نوآوری در توسعه نظری صورت گرفته و در بخش تجربی نیز مدل، آزمون شده است. در بخش تجربی، روشی برای مرتبسازی واحدهای تصمیمگیرنده بهوسیلهی کارایی بهدست آمده مطرح میشود. برای آزمون روش پیشنهادی کاربرد مدل در رتبهبندی گروهی محصولات سه خودروساز بررسی شده است. از نتایج مدل مشخص است که مدل پیشنهادی برای مسائل عمـلی؛ بهویژه مواقعی که تعداد گزینشها محدود است، مفید خواهد بود .
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Determining the Rank of Iranian Automotive Companies Products by Combining DEA and AHP Interval Pair-wised Comparisons Matrix
چکیده انگلیسی مقاله
Data envelopment analysis (DEA) estimates the relative performance of decision making units (DMUs). This paper uses the idea of the Analytical hierarchy process (AHP) method and fuzzy set theory to modify the model of DEA which can be used to evaluate the performance of business units. In this paper, a new method has been proposed for estimating the performance of DMUs with interval data and weights of data. The models proposed in previous studies have interval data or interval weights of data, so the proposed model has more flexibility than previous studies . Thus, innovation has been done theoretically and the experimental part is for testing the theory. Finally, a method is introduced for ranking the DMUs by computed performance. In order to prove the applicability of the proposed method, a case study for ranking of some Iranian automotive companies products is given. The model results indicate that the proposed model will be useful for practical problems, especially when the number of choices is limited.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
DEA, AHP, Fuzzy set theory, Interval data, DMU
نویسندگان مقاله
هما قاسمی | homa ghasemi
university economic science
دانشگاه علوم اقتصادی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
مصطفی دین محمدی | mostafa dinmohammadi
university of zanjan
دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
اسماعیل نجفی | esmaeil najafi
olloom tahghighaat tehran
دانشگاه آزاد علوم تحقیقات
نشانی اینترنتی
http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-332-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات