این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۵، شماره ۶، صفحات ۵۱۵-۵۲۶

عنوان فارسی موانع پژوهش در علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: یکی از بارزترین شاخص‌های بالندگی و توسعه‌یافتگی در جوامع، توانایی‌های فناورانه و پژوهش‌های علمی و کاربردی است که برخی موانع و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی می‌تواند بر روند آن تأثیرگذار باشد. بنابراین، هر اقدامی برای روشن ساختن جایگاه تحقیق و موانع پیش روی آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر، به بررسی موانع پژوهش در علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد موانع مؤثر بر فعالیت‌های تحقیقاتی از زوایای مختلف می‌پردازد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع مقطعی بوده و به‌صورت سرشماری انجام شده است. جامعه آماری آن، اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1391 است. از 119 پرسش‌نامه توزیع‌شده، 102 مورد بررسی شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته در 6 حیطه موانع مالی، امکاناتی، حرفه‌ای، علمی، فردی، مدیریتی و سازمانی بود که در مقیاس 5 گزینه‌ای لیکرت طراحی شد. برای تحلیل اطلاعات از شیوه‌های آمار توصیفی و آنالیز واریانس دوطرفه رتبه‌ای Friedman استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج بررسی دیدگاه پژوهشگران نشان می‌دهد که همه موانع شش‌گانه را در انجام پژوهش مؤثر می‌دانند؛ اما به ترتیب موانع مدیریتی و سازمانی با میانگین 63/0±73/3، موانع مالی با میانگین 72/0±62/3 و موانع حرفه‌ای با میانگین 62/0±61/3، بیشترین تأثیر را در روند انجام فعالیت‌های پژوهشی دارند. همچنین موانع علمی با میانگین 93/0±15/3 کمترین تأثیر را داشتند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که پژوهشگران، انگیزه و علاقه لازم برای انجام پژوهش را دارند و با توجه به مشکلات موجود، راهکارهایی نظیر توانمندسازی پژوهشگران، به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در ایجاد تیم‌های پژوهشی و امکان استفاده از کارشناسان پژوهشی در مراحل مختلف تحقیقات علوم پزشکی می‌تواند در رفع مشکلات و موانع پژوهش تأثیرگذار باشند. واژه‌های کلیدی: موانع پژوهش، فعالیت‌های پژوهشی، اعضای هیأت علمی، بیرجند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موانع پژوهش، فعالیت‌های پژوهشی، اعضای هیأت علمی، بیرجند

عنوان انگلیسی Barriers to Research in Medical Sciences from the Viewpoints of Faculty Members of Birjand University of Medical Sciences in 2012
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: In carrying out research activities, sometimes there are problems and obstacles that identifying and studying their factors, can help to solve them. Understanding these factors in academic and research communities can improve the relationship between researchers and research users, and can actually cause problem-solving process to facilitate the use of research findings. This study intends to investigate the views of researchers about the barriers affecting research activities and take effective steps to promote research activities. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted through Census. The population consisted of the entire faculty members of Birjand University of Medical Sciences, in 2012. Among the 119 questionnaires distributed, 102 were reviewed. The Research instrument was a questionnaire in six areas: financial, facilities, professional, scientific, personal, and organizational-managerial barriers which was designed in five-choice Likert scale. Data was analyzed through using descriptive statistics and Friedman two-way analysis of variance by ranks. Results: Faculty members, confirmed the effects of all the obstacles in research activities, but organizational-managerial barriers (3.73±0.63), financial barriers (3.62±0.72) and professional barriers (3.61±0.62) had the greatest effects, respectively, and scientific barriers (3.15±0.93) had the lowest effect. Conclusion: The results of this study suggest that researchers have the motivation to do research and attention to the problems, solutions such as enabling researchers to use new technologies in the creation of research teams, and taking advantage of research experts in the various stages of medical sciences research can have a positive impact in addressing the problems and barriers to research. Key words: Barriers to research, Research activities, Faculty members, Birjand Funding: This research was funded by Birjand University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Birjand University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Bonyadi Z, Ehrampoush MH, Ghaneian MT. Barriers to Research in Medical Sciences from the Viewpoint of Faculty Members of Birjand University of Medical Sciences in 2012. J Rafsanjan Univ Med Sci 2016; 15(6): 515-26. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا صفدری | r. safdari
tehran university of medical sciences
تهران - دانشگاه علوم پزشکی تهران - دانشکده پیراپزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مرجان قاضی سعیدی | m. ghazisaeidi
tehran university of medical sciences
استادیار گروه آموزشی مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حمیده احتشام | h. ehtesham
tehran university of medical sciences
نویسنده مسئول دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مهری روبیاتی | m. robiaty
birjand university of medical sciences
کارشناس کتابداری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

نرگس ضیایی | n. ziaee
birjand university of medical sciences
کارشناس کتابداری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2571-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات